вівторок, 2 грудня 2014 р.

планування література 5 клас

Пояснювальна записка до календарного планування
Українська література   5 клас

              Календарне планування   у 5 Б класі складене відповідно програми з української літератури для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів відповідає Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392. Усього — 70 год. На тиждень — 2 год.
Текстуальне вивчення творів — 51 год.
Повторення та узагальнення — 2 год.
Література рідного краю - 4 год.
Позакласне читання — 4 год.
Розвиток мовлення – 4 год. (у межах годин на текстуальне вивчення).
Виразне читання — 2 год.
Метою вивчення української літератури в 5 класі є:
− досягнення належного рівня сформованості вміння «читати й усвiдомлювати прочитане», «прилучатися до художньої літератури, а через неї − до фундаментальних цінностей культури», розширення їхніх культурно-пізнавальних інтересів;
− сприяння всебічному розвитку, духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації людини в сучасному світі;
− виховання національно свідомого громадянина України;
− формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей.
Складові мети реалізуються через такі конкретні завдання навчального предмета «Українська література», які, відповідно до Державного стандарту, ґрунтуються на емоційно-ціннісній, літературознавчій, загальнокультурній, компаративній змістових лініях:
 1. Зацікавлення учнів художнім твором як явищем мистецтва слова, специфічним «інструментом» пізнання світу і себе в ньому − прищеплення і стійкого утримання бажання читати.
 2. Розвиток уміння сприймати літературний твір як явище мистецтва слова.
 3. Підняття рівня загальної освіченості учнів: набуття ними базових знань з української літератури, необхідних для повноцінної інтеграції в суспільство на різних рівнях. Ознайомлення з найвизначнішими і найпоказовішими взірцями української народної творчості та художньої літератури.
 4. Формування загальної читацької культури учнів, розвиток естетичного смаку, вміння розрізняти явища класичної (як високого мистецтва) і популярної (як низькопробної) культури.
 5. Формування стійкого інтересу до української літератури як вагомого духовного спадку народу, повноцінного оригінального мистецтва.
 6. Виховання майбутнього читача й шанувальника української літератури.
 Відповідно до Державного стандарту, зміст літературного компоненту в основній школі, зокрема й предмету «Українська література», спрямовано на досягнення належного рівня сформованості вміння читати й усвідомлювати прочитане, на розвиток інтересу до художньої  літератури, до читання загалом, розкриття за допомогою літератури національних і загальнолюдських цінностей, на формування гуманістичного світогляду особистості, розширення її культурно-пізнавальних інтересів; на виховання поваги до звичаїв, традицій українського народу, толерантного ставлення до культури інших народів.






Пор.
                         УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
                                         Тема уроку
К-
сть
год.
Дата
1
ВСТУП.Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. ТЛ: образне слово.
1


 СВІТ ФАНТАЗІЇ, МУДРОСТІ
4

2
Міфи і легенди українців. «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?».  Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. ТЛ: міф, фольклор, легенда.
1

3
«Берегиня», «Дажбог», «Неопалима купина».  Добро і зло, їхня роль у житті.
1

4
«Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі».
1

5
Народні перекази. «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку». Лицарство та відвага запорозьких козаків.   ТЛ: переказ.
1


  Народні казки
6

6
Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні, пригодницькі тощо). Побудова казки (зачин, кінцівка), її яскравий національний колорит.
1

7
«Про правду і кривду».
1

8
«Мудра дівчина».  Народне уявлення про добро і зло в казці.
1

9
«Ох».
1

10
«Летючий корабель».  Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках.
1

11
Розвиток мовлення №1 . Розвиток творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати).  ТЛ: народна казка.
1

12
Контрольна  робота  №1. Тестування.



Літературні казки
11

13
І. Франко. Дитинство письменника. І.Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»).
1

14
«Фарбований Лис». Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру
1

15
Особливості літературної казки, її від­мінність од народної.ТЛ: літературна казка.
1

16
Василь Королів-Старий.   Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка».
1

17
Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в цих казках. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.
1

18
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. «Цар Плаксій та Лоскотон».
1

19
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя
1

20
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».  Повість-казка сучасної  дитячої письменниці.
1

21
Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.
1

22
Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців.
1

23
 Своєрідність композиції твору. Особливості його мови.
1

24
Література рідного краю №1.


25
Позакласне читання №1.


26
Контрольна  робота  №2. Тестування.
1


                              Із народної мудрості
6

27
Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок.
1

28
Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин). Вивчити напам’ять: кілька загадок.ТЛ: загадка.
1

29
Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках.
1

30
Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. Вивчити напам’ять:  прислів’я і приказки (на вибір).ТЛ: прислів’я, приказка.
1

31
Леонід Глібов.  Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Химерний, маленький...», «Що за птиця?».
1

32
Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості його поетичної мови. «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?».ТЛ: акровірш, порівняння.
1


ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ
5

33
Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава», «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам»  (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В.Близнеця).
1

34
«Повість временних літ» − найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо. ТЛ: літопис.
1

35
Олександр Олесь. «Ярослав Мудрий» (із кн. «Княжа Україна»).  Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі.
1

36
«Микита Кожум’яка» .
1

37
Драматичний твір на тему народної казки.ТЛ: драматичний твір і його побудова, гіпербола.
1

38
Література рідного краю №2.
1

39
Позакласне читання №2.
1

40
Контрольна  робота  №3. Тестування.
1


       РІДНА УКРАЇНА. СВІТ ПРИРОДИ  
21

41
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...». Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка − інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Вивчити напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе...».
1

42
«Садок вишневий коло хати...». Вивчити напам’ять: «Садок вишневий коло хати...». ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.
1

43
Виразне читання №1. Читання напам’ять поезій Т. Шевченка.
1

44
С. Васильченко. «В бур’янах».
1

45
Україна часів Т. Шевченка. Розвиток мовлення №2 . Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С.Васильченка).
1

46
Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять...».  Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова.
1

47
«Блакить мою душу обвіяла...». Мелодійність віршів П. Тичини. Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір). ТЛ: метафора, епітет.
1

48
Література рідного краю №3.
1

49
Євген Гуцало.  Основні відомості про письменника. «Лось».
1

50
Вічне протистояння добра і зла − наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось». Співчуття, милосердя − шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуман них переконань.ТЛ: оповідання.
1

51
«Зірка».
1

52
«Чарівники».
1

53
«Журавлі високі пролітають…». Дивовижний світ рідної природи в поезіях митця.
1

54
Позакласне читання №3.
1

55
Максим Рильський.Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови.  «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»)
1

56
«Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…». Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір).
1

57
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак».
1

58
Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів − природи і людини, зображені в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.
1

59
Виразне читання №2. Художнє читання описів природи.
1

60
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості
1

61
Розвиток мовлення №3. Власне закінчення оповідання.
1

62
Розвиток мовлення №4.  Усний переказ  оповідання.
1

63
Микола Вінграновський. «Перша колискова».  Висловлення поетичною мовою любові до дитини і турботи про неї, батьківського заповіту. «Бабунин дощ».  Поезія − особливий спосіб вираження почуттів людини.
1

64
«Сама собою річка ця тече...».  Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.
1

65
«Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті. Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.
1

66
Контрольна  робота  №4. Тестування.
1

67
Література рідного краю №4.
1

68
Позакласне читання №4.
1

69
Урок-підсумок №1. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
1

70
Урок-підсумок №2. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.
1





Немає коментарів:

Дописати коментар