Конкурс ім. Т.Г.Шевченка (завдання)




 Завдання для ІІ етапу мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т. Г. Шевченка

 5 клас


І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Назвіть імена батьків Тараса Шевченка.

2. Скільки дітей було в родині Григорія Шевченка?

3. Назвіть село, в якому Тарас Григорович провів дитячі роки.

4. Як називається найвідоміша збірка Т.Шевченка, що дала йому нове прізвище?

5. Назвіть імена митців, які писали про дитинство Кобзаря. Укажіть назви творів.

(по 1 балу)

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д . Чуба «Живий Шевченко». Над кожним словом напишіть, до якої частини мови воно належить. Виділені слова розберіть за будовою.

«Йшов та йшов, - так розповідав Шевченко тій жінці,- бачу: хатина стоїть...біла-біла, наче сметана, та ще й садочком обросла, а надворі розвішані дитячі сороченята, сушаться та й рукавчиками махають, ніби кличуть мене до себе. От я й зайшов умовитись про квартиру і попросив хазяйку погодувати мене в борг». (7 балів)

ІІІ. Напишіть творчу роботу за Шевченковими рядками: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...». (12 балів)
                                                                        
5 клас

 І. Михайло Чалий писав: "Мабуть, нелюбов до Тараса злої мачухи, яка постійно гнала його геть, прискорила його вступ у школу до парафіяльного дячка, в "попихачі". Сироту хотіли збути з рук хоч би що там… Дячок часто морив його голодом. Сліпа Тарасова сестра сховає, було, за обідом кусень хліба і покладе на умовлене місце в саду. Вибравши вільну хвилину, хлопчик поза огорожею пробирався у сад і, схопивши хліб, тікав у школу, боячись потрапити на очі лютій мачусі".
 У формі висловлювання поміркуйте над долею малого Тараса (обсяг – до 1 сторінки).
 16 балів
 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Пливе човен води повен,
 Ніхто не спиняє,
 Кому спинить – рибалоньки
 На світі немає.

 2. Cім’я вечеря коло хати,
 Вечірня зіронька встає.
 Дочка вечерять подає,
 А мати хоче научати,
 Так соловейко не дає.

 3. Ще треті півні не співали,
 Ніхто ніде не гомонів,
 Сичі в гаю перекликались,
 Та ясен раз у раз скрипів.

 4. Ой діброво – темний гаю!
 Тебе одягає
 Тричі на рік… Багатого
 Собі батька маєш.

 5. За сонцем хмаронька пливе,
 Червоні поли розстилає
 І сонце спатоньки зове
 У синє море: покриває
 Рожевою пеленою
 Мов мати дитину.
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "Вечірня зіронька встає".
 16 балів

 ІV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Хто такі кобзарі?
 2. Кого називали кріпаками?
 3. Коли і де народився Т.Г.Шевченко?
 4. Як звали братів і сестер Т.Г.Шевченка?
 5. Скільки років Т.Г. Шевченко поневірявся у кріпацтві?
 5 балів


5 клас

І. Напишіть твір-мініатюру (обсяг: 0,5 – 1 сторінка) за темою «Про що я хотів би попросити Тараса Шевченка?».
24 бали


ІІ.  Напишіть невеликий казково-пейзажний твір-замальовку «За сонцем хмаронька пливе…», використовуючи всі види речень за метою висловлювання.

24 бали

Всього: 48 балів
5 клас

І. Розкрийте зміст прислів’я: «Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став».        
                                                                            12 б.
ІІ. Дайте відповіді на запитання.

1.     Поясніть лексичне значення слова «кукла» в тексті: «Катерина,  сама ще недоросла, зв’язана з малим Тарасом, як ланцюгами: сповивала, колихала, пісень  співала, запихала дитячий плач «куклою…» (С. Васильченко). 1 б.
2.     У якому селі народився Т.Г. Шевченко? 1 б.
3.     У кого почав навчатися грамоті малий Тарас? 1 б.
4.     Запишіть строфу відомого вам вірша Т. Шевченка. 1 б.
5.     Складіть сенкан зі словом Кобзар. 2 б.

Максимальна кількість балів – 18.

Завдання ІІІ етапу ІVМіжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка
5 клас
І. Щорічно в березні Україна і світ відзначають річницю з дня народження Тараса Шевченка. Поміркуйте, ким є він особисто для вас і як ви вшановуєте пам’ять Великого Кобзаря. На основі власного досвіду та вивчених творів Т.Шевченка напишіть твір-розповідь «Шевченко в моєму житті» (1 – 1,5 стор.).
                                                                                                                                             12 б.
ІІ. Прочитай вірш Т.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе». Назви центральні образи вірша і скажи, що вони символізують. Сформулюй головну думку твору.
За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
Очам любо. Годиночку,
Малую годину
Ніби серце одпочине,
З Богом заговорить...
А туман, неначе ворог,
Закриває море
І хмароньку рожевую,
І тьму за собою
Розстилає туман сивий,
І тьмою німою
Оповиє тобі душу,
Й не знаєш, де дітись,
І ждеш його, того світу,
Мов матері діти.
                                                                                                                                             8 б.
Максимальна кількість балів – 20




Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

5 клас

Для українців стала крилатою фраза «Тарасів «Кобзар» – народу великий дар». Поміркуйте, чому невеличка поетична збірка Тараса Шевченка вважається народним скарбом, який не втрачає своєї актуальності ось уже півтора століття.
Завдання: складіть невеличкий текст розповідного характеру на тему «Тарасів «Кобзар» – народу великий дар» (1-1,5 сторінки). У роботі зазначте, чи погоджуєтеся Ви з крилатою фразою. Чи є Тарасів «Кобзар» скарбом особисто для Вас?
У тексті використайте однорідні підмети, однорідні присудки, окличні речення, речення з одного слова.
28 балів
 
 
 

 
                              6 клас

І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1.У якому селі народився Т. Шевченко?

2. Назвіть ім'я пана, в якого Т.Шевченко був кріпаком.

3. Чому батько не залишив Тарасові спадщину?

4. Чому Т.Шевченко опинився в Петербурзі?

5. Як називався сад,у якому Т. Шевченко познайомився із земляком Сошенком?

6. Як називалась і коли була видана перша збірка Т. Шевченка? (по 1 балу)

7. Як вшановано пам'ять поета в Україні і вашій місцевості? (3 бали)

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д.Чуба «Живий Шевченко». Підкресліть однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі. До виділених слів доберіть антоніми.

Велику людську рису бачимо і в поводженні Шевченка з дітьми, зі своїми сестрами, батьками, а особливо з матір'ю, про яку з великою любов'ю згадує в багатьох творах. Вирвавшись із неволі й поринувши в життя вищих шарів суспільства, інтелігенції, він не забув своєї України, свого села,не забув сестер, братів, що залишилися кріпаками, у злиднях, навпаки, він щораз турбується їхньою долею, при першій можливості надсилає їм гроші, домагається їхнього звільнення з кріпацтва. (7 балів)

ІІІ. Напишіть казково-пейзажний твір,використовуючи рядок із поезії Кобзаря: «За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає...». Доберіть заголовок. (12балів)

  6 клас
 І. Максим Рильський писав: "Кобзарем його ми звемо, так від роду і до роду. Кожен вірш свій і поему він присвячував народу".
 У формі висловлювання прокоментуйте цей вислів (обсяг – до 1 сторінки).
 16 балів
 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Cім’я вечеря коло хати,
 Вечірня зіронька встає.
 Дочка вечерять подає,
 А мати хоче научати,
 Так соловейко не дає.

 2. А туман, неначе ворог,
 Закриває море
 І хмароньку рожевую,
 І тьму за собою
 Розстилає туман сивий,
 І тьмою німою
 Оповиє тобі душу…

 3. Ой діброво – темний гаю!
 Тебе одягає
 Тричі на рік… Багатого
 Собі батька маєш.

 4. Ще треті півні не співали,
 Ніхто ніде не гомонів,
 Сичі в гаю перекликались,
 Та ясен раз у раз скрипів.

 5. Вітер з гаєм розмовляє,
 Шепче з осокою,
 Пливе човен по Дунаю
 Один за водою.
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "Ой, діброво, темний гаю".

 16 балів

 IV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Коли і де народився Т.Г.Шевченко?
 2. Як називалася перша книга віршів Т.Г.Шевченка?
 3. У скількох дяків-малярів побував Тарас, прагнучи навчитись малювати?
 4. Яка книжка посідає особливе місце серед небагатьох прижиттєвих видань Тараса Григоровича Шевченка?
 5. Де поховано Великого Кобзаря?
 5 балів

6 клас

І. Напишіть твір-мініатюру (обсяг: 0,5 – 1 сторінка) за темою «Хоч я Тарасові в праправнуки годжуся, та, як у світі цьому жить, в Шевченка вчуся». 
24 бали

ІІ.  Напишіть невеликий пейзажний етюд-казку «Стоїть явір над водою…», використовуючи лексичні та фразеологічні словосполучення.                                                                           24 бали

Всього: 48 балів


6 клас
І. Напишіть лист уявному другові, який живе не в Україні. У листі розкажіть про своє знайомство з творчістю Тараса Шевченка, додавши роздуми про те, як і чому вплинули на вас твори Кобзаря (1 – 1,5 стор.).
                                                                                                                                             12 б.
ІІ.Сформулюйте тему вірша Т.Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»). Назвіть фольклорні образи цієї поезії.
Тече вода в синє море,
Та не витікає,
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі;
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить:
«Куди ти йдеш, не спитавшись?
На кого покинув
Батька, неньку старенькую,
Молоду дівчину?
На чужині не ті люде —
Тяжко з ними жити!
Ні з ким буде поплакати,
Ні поговорити».
Сидить козак на тім боці,
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться —
Спіткалося горе.
А журавлі летять собі
Додому ключами.
Плаче козак — шляхи биті
Заросли тернами.
                                                                                                                                             8 б.
Максимальна кількість балів – 20

                                                                               
6 клас

1.     І. Напишіть етюд-казку:
А верби геть понад ставом
Тихесенько собі купають
Зелені віти… (Т. Шевченко)                                       12 б.

ІІ. Дайте відповіді на запитання.
1.     Яку пору року змальовано у вірші «Садок вишневий коло хати…»? 1 б.
2.     Які обдарування виявилися в Т. Шевченка вже в дитячі роки? 1 б.
3.     Якщо складете літери азбуки (3, 1, 21, 18, 1, 15), то одержите назву повісті Т.Г. Шевченка. Запишіть її. 1 б.
4.     З якого твору рядки:
«А туман, наче ворог,
Закриває море
І хмароньку рожевую,
І тьму за собою…» 1 б.
5.  У яких поезіях Т. Шевченко описав своє дитинство? 1 б.
6. Запишіть строфу з відомого вам вірша Т.Г. Шевченка. 1 б.

Максимальна кількість балів – 18.



Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

6 клас

Чи відома Вам така фраза: «Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став»? Що вона означає? Чому Шевченкова поезія робить наші серця багатшими? У чому полягає особлива привабливість і значущість цих віршів?
Завдання: складіть текст-розповідь на тему «Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став». У тексті наведіть приклад із власного життя, який би підтверджував цю ідею, а також обов’язково використайте присвійні прикметники, однорідні додатки, неозначено-особові займенники.
Орієнтовний обсяг роботи – 1,5-2 сторінки.
28 балів




7 клас


І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. У якому році народився Т. Шевченко?

2. Назвіть ім'я професора Академії мистецтв, художника, який відіграв велику роль у визволенні Т.Шевченка з неволі.

3. Скільки творів містила перша збірка «Кобзар»?

4. Скільки поезій було в другому виданні цієї книги?

5. Хто автор мелодії «Заповіту»?

6. Як називається гора, де поховано поета?

7. Яка річка протікає біля могили митця? (по 1 балу)

8. Про які події з життя Т.Шевченка йде мова? Аргументуйте відповідь.

Літній сад, 24 роки, 22 квітня, 1838, Карл Брюллов, 1840, «Кобзар». (3 бали)

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д. Чуба «Живий Шевченко». Підкресліть у 1-му реченні всі члени речення. Зробіть фонетичний розбір виділеного слова.

По обіді Шевченко ішов у садок, лягав під яблунею і голосно скликав дітей на розмову. «Кого люблять діти, - казав він, - той, значить, ще не зовсім поганий чоловік». Як тільки Тараса Григоровича починав перемагати сон, діти, за умовою, мусили тихенько його залишати . У зоряні ясні ночі Шевченко любив ходити по двору, іноді до ранішньої зорі говорячи... (8 балів)

ІІІ. Напишіть пейзажний етюд «Стоїть явір над водою...». (12 балів)

7 клас

 І. Василь Симоненко писав: "У росяні вінки заплетені суцвіття до ніг тобі, титане, кладемо. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття, тебе своїм сучасником звемо".
 Поміркуйте над словами письменника з точки зору сучасника. Свої думки оформіть як твір-роздум (обсяг – до 1,5 сторінки).
 16 балів

 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Тече вода в синє море,
 Та не витікає;
 Шука козак свою долю,
 А долі немає.

 2. Було колись – в Україні
 Ревіли гармати;
 Було колись – запорожці
 Вміли панувати.

 3. Встає хмара з-за Лиману,
 А друга з поля;
 Зажурилась Україна –
 Така її доля!

 4. І блідий місяць на ту пору
 Із хмари де-де виглядав,
 Неначе човен в синім морі,
 То виринав, то потопав.

 5. Поклала мати коло хати
 Маленьких діточок своїх;
 Сама заснула коло їх.
 Затихло все, тільки дівчата
 Та соловейко не затих.
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "Затихло все, та соловейко не затих".
 16 балів

 IV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Коли було викуплено Т.Г.Шевченка з кріпацтва?
 2. Хто зображений на портреті, який було розіграно в лотерею для викупу Т.Г.Шевченка?
 3. Хто автор цього портрета?
 4. Коли вийшло перше видання "Кобзаря"?
 5. Коли і за що було вперше заарештовано Т.Г.Шевченка?
 5 балів

7 клас

І. Напишіть твір-мініатюру (обсяг: 0,5 – 1 сторінка) за темою «Народні вірування в баладі Т.Г.Шевченка «Тополя».  
24 бали

 ІІ. Напишіть невеликий твір-акварель «Тече вода в синє море…», використовуючи однорідні члени речення.
24 бали


 Всього: 48 балів

7 клас
І.Напишіть твір-розповідь«Заповіді Тараса Шевченка українському народові у вірші «Заповіт». Як ми їх виконуємо?»(1 – 2 стор.).
                                                                                                                                              12 б.
ІІ. Напишіть, як потрібно розуміти кінцівку вірша Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало…»:                                                                               
серце плаче та болить,
Чому Господь не дав дожить
Малого віку у тім раю.
Умер би, орючи, на ниві,
Нічого б на світі не знав,
Не був би в світі юродивим,
Людей і Бога не прокляв!..
                                                                                                                                             8 б.
Максимальна кількість балів – 20


7 клас

1.     І. Напишіть образок «Заплакані золоті зорі Тарасового дитинства».             12 б.


ІІ. Дайте відповіді на запитання.
1.     Назвіть попередню назву Тарасової гори. 1 б.
2.     Назвіть твір, яким відкривається перше видання «Кобзаря». 1 б.
3.     Назва якого твору Т.Г. Шевченка складається з числівника та іменника? 1 б.
4.     Назвіть відомі вам балади Т. Шевченка. 1 б.
5.     Запишіть строфу з відомого вам вірша Т.Г. Шевченка. 1 б.
6.     Назвіть автора картини «Тарас-пастух». 1 б.

Максимальна кількість балів – 18.



Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

7 клас

Існує така народна мудрість: «Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим». Поміркуйте, в чому полягає Шевченкова мудрість? До чого вона закликає? Які цінності утверджує?
Завдання: складіть діалог (із другом), у якому подискутуйте про унікальність Шевченкової мудрості. Спробуйте довести другові, що твори Тараса Шевченка й досі актуальні, бо в них сховано величезний народний скарб — тисячолітню мудрість, закарбовану у слові. Підкріплюйте власну позицію цитатами із творів українського класика (не менше 3).
У діалозі використайте однорідні означення, поширені звертання, складні дієслівні присудки.

Орієнтовний обсяг роботи — 2 стор.
 28 балів



8 клас


І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Ім'я скульптора - автора пам'ятника Т. Шевченкові в Харкові.

2. За висловом К. Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Т.Шевченку ця особа ввійшла в історію. Назвіть її прізвище.

3. Кому з кобзарів Т. Шевченко надіслав свою збірку «Кобзар» із дарчим надписом?

4. Під час петербурзького періоду в митця було дві мрії. Які?

(по 1 б.)

5. Про які події з життя Т. Шевченка йде мова? Аргументуйте відповідь.

Дніпро, квітень, переправа, «Сон», ІІІ відділ, граф Орлов. (3 бали)

6. Який матеріал про життя і творчість, діяльність Кобзаря ви розмістили б у рубриці журналу для однокласників «Цікаво знати»? (3 бали)

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д. Чуба «Живий Шевченко», розставивши пропущені розділові знаки. Перебудуйте речення із зворотами на синонімічні складні або із однорідними членами.

На ці гроші дочекавшись неділі він вирішив накупити дітям гостинців. Тарас Григорович вирушив на базар і накупив стільки ласощів що ледве доніс до квартири . Подвір'я посипане свіжою скошеною травою манило дітей качатися й перекидатися. Але цим справа ще не закінчилася по обіді перекупка привезла цілий віз яблук груш пряників тощо. Це друге угощання відбулося вже за містом на прилеглому до Пріорки вигоні куди господиня боячись за цілість свого садка випровадила галасливу ватагу разом зі своїм квартирантом.

(8 балів)

ІІІ. Напишіть твір за темою «Тече вода в синє море...». (12 балів)

 8 клас

  І. Віра Науменко писала: "Хто у світі знає Україну – той любить Тараса Шевченка, хто любить Тараса Шевченка – той знає Україну".
 У формі висловлювання доведіть або спростуйте цей вислів (обсяг – до 1,5 сторінки).
 16 балів

 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Неначе сонце засіяло,
 Неначе все на світі стало
 Моє… лани, гаї, сади!...
 І ми, жартуючи, погнали
 Чужі ягнята до води.

 2. По діброві вітер виє,
 Гуляє по полю,
 Край дороги гне тополю
 До самого долу.

 3. І мене в сім’ї великій,
 В сім’ї вольній, новій,
 Не забудьте пом’янути
 Незлим тихим словом.

 4. Сидить козак на тім боці, –
 Грає синє море.
 Думав, доля зустрінеться, –
 Спіткнулося горе.

 5. На розпутті кобзар сидить
 Та на кобзі грає;
 Кругом хлопці та дівчата –
 Як мак процвітає.
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає".
 16 балів

 IV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Хто з талановитих земляків Т.Г.Шевченка щиро клопотався за викуп письменника?
 2. Якого року Т. Г.Шевченко закінчив Академію мистецтв?
 3. Скільки та які саме твори ввійшли до першого видання "Кобзаря"?
 5 балів

8 клас
І. Поміркуйте, чому у вірші Т.Г. Шевченка «Заповіт» немає жодного знака оклику. Поясніть вживання крапок (…) у середині речень. Закінчіть свої міркування аргументованою відповіддю на запитання «Чи виконали українці заповіт Великого Тараса?».
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу…отойді я
І лани і гори –
Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися… а до того
Я не знаю Бога.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сем’ї великій,
В сем’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’ янути
Незлим тихим словом.
24 бали
ІІ. Напишіть твір-мініатюру (обсяг: 0,5 – 1 сторінка) за темою «Відтворення героїчної і трагічної історії України в народних піснях і думах», використавши як епіграф запропоновані нижче слова Тараса Шевченка:
Було колись в Україні –
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли панувати.
24 бали

Всього: 48 балів


8 клас
І.На основі творів Т.Г.Шевченка, вивчених у 8 класі, напишіть твір-роздум «Доле, де ти?..», проаналізувавши особисті й громадянські мотиви лірики Т.Г.Шевченка(1,5 – 2 ст.)                                                                                                                                                                                                    12 б.
ІІ.Якою поезією відкривався «Кобзар» Т.Шевченка 1840 року? Напишіть, що ви знаєте про цей твір?
                                                                                                                 8 б.
Максимальна кількість балів – 20

  8 клас

1.     І. Напишіть твір-акварель «Лягло сонце за горою, зірки засіяли…» (Т. Шевченко).                                                                           12 б.
ІІ. Дайте відповіді на запитання.
1.     Назвіть попередню назву Тарасової гори. 1 б.
2.     Назвіть твір, яким відкривається перше видання «Кобзаря». 1 б.
3.     Назва якого твору Т.Г. Шевченка складається з числівника та іменника? 1 б.
4.     Назвіть відомі вам балади Т. Шевченка. 1 б.
5.     Про кого згадував Т. Шевченко в одному зі своїх листів: «Цей перший деспот, на якого я наткнувся в моєму житті, викликав у мене на все життя глибоку огиду й презирство до всякого насильства однієї людини над другою»? 1 б.
6.     Назвіть кобзаря, якому Т. Шевченко надіслав збірку «Кобзар» з дарчим надписом. 1 б.

Максимальна кількість балів – 18.


Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

8 клас
Максим Рильський так охарактеризував творчість українського Кобзаря: «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу». Поміркуйте, чому творчість Тараса Шевченка стала актуальною в різні часи і для різних поколінь.
Завдання: напишіть твір-роздум на тему «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде». У роботі наведіть приклади з творів Т. Шевченка (не менше 3), в яких, на Вашу думку, розкрито вічну актуальність Кобзаря для кожної нової епохи. У тексті використайте однорідні підмети, однорідні присудки, узагальнено-особові речення, частки.

Орієнтовний обсяг роботи – 2-2,5 сторінки.
  28 балів

9 клас

І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Назвіть рік другого видання поезій Т.Шевченка «Кобзар».

2. Протягом якого періоду тривало заслання Кобзаря?

3. Назвіть дату перепоховання Т.Шевченка.

4. Прізвище скульптора пам'ятника Кобзарю в Каневі.

5. Запишіть назви творів Т.Шевченка, у яких ужито звертання.(по 1 балу)

6. Які події в житті Шевченка відбулися у ці роки?

1814,1823, 1836, 1838, 1840, 1843, 1845, 1847, 1847 – 1857, 1859, 1860, 1861.

(3 бали)

7. Про які події з життя Кобзаря йде мова? Аргументуйте відповідь. (3 бали)

Небезпека, корисні копалини, море, художник, плавання, острови.

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д.Чуба «Живий Шевченко», розставивши розділові знаки. Надпишіть над кожним словом , до якої частини мови воно належить.

На початку серпня 1859р. Шевченко одержав давно очікувані гроші і до дрібниць точно розрахувався з господинею не забувши жодної послуги поверх умови щедро обдарував наймичок а особливо як він казав «дурну Оришку що не вміла грошей утаїти бо сказано що у жінки більш серця ніж розуму» Із слізьми як пишеться в спогадах проводили мешканці Пріорки любого Кобзаря. Навіть апатична до всього куховарка Федора ...висловилась про нього так наче каміння навалилося на серце як поїхав дядько. (10 балів)

ІІІ. Напишіть творчу роботу (прозову або вірш), використовуючи поданий початок із Шевченкової поезії: «Світає, край неба палає...». Доберіть заголовок. Використайте відокремлені члени речення. (12 балів)


 9 клас

 І. Тарас Григорович Шевченко писав: "Свою Україну любіть, любіть її… Во врем’я люте, в останню тяжкую минуту за неї Господа моліть".
 Поміркуйте над словами письменника в контексті сучасності. Свої думки оформіть як твір-роздум (обсяг –2 сторінок).
 16 балів

 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Реве гарматами Скутара,
 Ревуть, лютують вороги,
 Козацтво преться без ваги –
 І покотились яничари.

 2. Доле, де ти? Доле, де ти?
 Нема ніякої!
 Коли доброї жаль, Боже,
 То дай злої! злої!

 3. В неволі виріс між чужими,
 І, не оплаканий своїми,
 В неволі, плачучи, умру,
 І все з собою заберу…

 4. Не вертаються три брати,
 По світу блукають,
 А три шляхи широкії
 Терном заростають.

 5. Чорна хмара з-за Лиману
 Небо, сонце криє.
 Синє море звірюкою
 То стогне, то виє.
 Дніпра гирло затопило.
 "А нуте, хлоп'ята,
 На байдаки! Море грає –
 Ходім погуляти!"

 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "Висипали запорожці – лиман човни вкрили".
 16 балів

 ІV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Куди влаштувався працювати Т.Г.Шевченко після закінчення Академії мистецтв?
 2. Коли вийшло друге видання "Кобзаря"?
 3. Хто був ілюстратором другого видання "Кобзаря"?
 4. Хто підписався на Тарасовій "відпускній" як свідок?
 5 балів

9 клас
І.  Розставте пропущені розділові знаки в запропонованому нижче творі Т.Г.Шевченка «Мені однаково…». Як ви думаєте, чи актуальна ця поезія для наших сучасників? Свою відповідь аргументуйте. 
Мені однаково чи буду
Я жить в Україні чи ні.
Чи хто згадає чи забуде
Мене в снігу на чужині
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими
І не оплаканий своїми
В неволі плачучи умру.
І все з собою заберу
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні
На нашій не своїй землі.
І не пом’яне батько з сином
Не скаже синові Молись.
Молися сину за Вкраїну
Його замучили колись.
Мені однаково чи буде
Той син молитися чи ні…
Та не однаково мені
Як Україну злії люде
Присплять лукаві і в огні
Її окраденую збудять…
Ох не однаково мені.
24 бали
ІІ. Український письменник, літературний критик Олесь Гончар у своїй статті писав: «Рідна мова й рідна історія – це ті головні компоненти, без яких повноцінне існування нації – неможливе. Ось чому тоталітарна система, глибоко антинародна своєю суттю, докладала стільки зусиль, щоб відібрати в нас мову, позбавити народ наш історичної пам’яті, бо лише той, хто безпам’ятний, хто без’язикий, хто втратив свою національну духовність і гідність, буде беззахисний перед імперською диктатурою».
      Напишіть невеликий роздум у публіцистичному стилі (обсяг: 0,5 – 1 сторінка) за темою «Чи відроджується сьогодні Україна?». У тексті використайте односкладні та складносурядні речення, дієприслівникові та дієприкметникові звороти.
24 бали

Всього: 48 балів

9 клас
І.Уявіть, що ви екскурсовод і маєте розповісти, як  Харківщина  вшановує пам’ять Тараса Григоровича Шевченка. Складіть і запишіть у формі розповіді текст уявної екскурсії «Шевченко й Харківщина» (2 – 3 стор.).
                                                                                                                 12 б.

ІІ. Назвіть види лірики та проілюструйте їх відомими вам творами Т.Г.Шевченка.

                                                                                                                 8 б.

Максимальна кількість балів – 20

9 клас

І. Напишіть адресовану вашим ровесникам передмову до сучасного видання «Кобзаря»
Т.Г. Шевченка. Доберіть заголовок до складеного тексту. Стиль – публіцистичний.                   
12 б.
ІІ. Дайте відповіді на запитання.
1.        Назвіть прізвище українського актора, який зіграв роль  Т.Г. Шевченка у фільмі «Сон»? 1 б.
2.        Назвіть автора музики до «Заповіту» Тараса Шевченка. 1 б.
3.        Де перепоховано Т.Г. Шевченка в Україні? 1 б.
4.        Назвіть п’ять творів Т. Шевченка, які починаються  літерою «І».  1 б.
5.        Яким псевдонімом підписував свої повісті Т.Г. Шевченко? 1 б.
6.        Хто відгукнувся про «Кобзар» Т. Шевченка такими словами: «…я його притулив до серця, бо дуже шаную вас, і ваші думки кріпко лягають на душу»? 1 б.

Максимальна кількість балів – 18.


Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

9 клас
Іван Франко так охарактеризував творчість українського Кобзаря: «Коли б мені прийшлося одним словом схарактеризувати поезію Шевченка, то я сказав би: се поезія бажання життя. Свобідного життя, всесторонній, нічим не опутаний розвій одиниці і цілої суспільності, цілого народу, – се ідеал Шевченка, котрому він був вірним ціле життя». Поміркуйте над цим влучним визначенням.
Завдання: напишіть твір-роздум на тему «Творчість Тараса Шевченка — це поезія бажання життя» (до 4 сторінок). У роботі наведіть цитати із творів Т. Шевченка.
У творі використайте відокремлені додатки, неповні речення, складнопідрядні речення з допустовими й наслідковими підрядними частинами.
28 балів




10 клас


І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Т.Шевченка називають ...... нової української літератури.

2. Укажіть серед названих твори Т.Шевченка, написані в ранній період творчості («Перебендя», комедія «Сон», «Думи мої...», «Варнак», «Іван Підкова», «Неофіти», «Гамалія»).

3. Назвіть рік і причину арешту Т. Шевченка.

4. Чому поема «Катерина» присвячена В. Жуковському і що означає дата посвяти?

5. Хто з письменників Миколаївщини є лауреатом Шевченківської премії?

6. Запишіть назви творів Т.Шевченка, у яких ужито імена.

(по 1 балу)

7. Про які події з життя Кобзаря йде мова? Аргументуйте думку.

Муштра, цинга, 10 років, ревматизм, клімат, доноси .(3 балу)

ІІ. Спростуйте або аргументуйте вислів П. Мовчана про Т.Шевченка:

Його творча спадщина – це не історія літератури, а перш за все моральні приписи, звернені до душі,до сумління. (12 балів)

ІІІ. Запишіть уривок із дослідження Д.Чуба «Живий Шевченко», розставивши розділові знаки. Підкресліть граматичну основу у кожному реченні.

Командир Оренбурзького корпусу певно побоюючись неприємностей за малюнки Шевченка виконані для експедиції запитує офіційно шефа жандармів Орлова чи можна дозволити Шевченкові малювати під доглядом начальства. Орлов запитав про це царя але цар не дав дозволу. Певно з тих причин коли Бутаков здав до штабу всі матеріали та альбом берегових видів Аральського моря зроблений Шевченком альбом та малюнки не були долучені до справи тому що автор їх був політичним в'язнем і Шевченко подарував їх офіцерові Карлові Герну в Оренбурзі в домі якого він жив і з яким був у добрих взаєминах. (10 балів)


10 клас

 І. Олесь Гончар писав: "Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя".
 У формі твору-роздуму спростуйте або доведіть цей вислів (обсяг – до 2 сторінок).
 16 балів

 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.

 1. Наша дума, наша пісня
 Не вмре, не загине….
 От де, люде, наша слава,
 Слава України…

 2. Сонце гріє, вітер віє
 З поля на долину,
 Над водою гне з вербою
 Червону калину…

 3. Літа мої молодії
 Марно пропадають,
 Очі плачуть,чорні брови
 Од віку линяють…

 4. Все йде, все минає – і краю немає.
 Куди ж воно ділось? відкіля взялось?
 І дурень, і мудрий нічого не знає.
 Живе… умирає… одно зацвіло,
 А друге зав'яло, навіки зав'яло…

 5. У нашім раї на землі
 Нічого кращого немає,
 Як тая мати молодая
 З своїм дитяточком малим.
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим".
 16 балів

 ІV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Хто подарував Т.Г.Шевченкові свої коштовності, щоб він зміг побувати в Італії та поглибити малярську освіту?
 2. Як називається серія сатиричних малюнків, виконаних Т. Г.Шевченком?
 3. На які чотири періоди поділив І. Франко творчість Т. Г.Шевченка?
 5 балів


10 клас

Село! І серце одпочине:
Село на нашій Україні –
Неначе писанка, село.
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади, біліють хати,
А на горі стоять палати,
Неначе диво. А кругом
Широколистії тополі,
А там і ліс, і ліс, і поле,
І сині гори за Дніпром.
       Сам бог витає над селом.

Дайте відповідь на запитання «Українське село часів Шевченка й село XXI століття – причини трагічного занепаду?». У своїх міркуваннях напишіть також і про те, чому у творчості митця село постає ідеалізованим? За допомогою яких художньо-виражальних засобів змальовано «портрет» села в поданому вище уривку? Яким є обличчя українського села в наш час? Чи можна його назвати ідеальним?
24 бали
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ІІ. Напишіть твір-роздум (обсягом до 1 сторінки) за темою «Що чекає молоду людину (десятикласника чи десятикласницю) в Україні XXI століття?», відштовхуючись від таких слів Тараса Шевченка:
Я не нездужаю, нівроку,
а щось такеє бачить око,
І серце жде чогось...
У тексті використайте звертання, вставні конструкції, риторичні запитання, складні речення.


24 бали

Всього: 48 балів

10 клас
І.Складіть і запишіть текст виступу за поданим початком для виголошення на урочистому засіданні, присвяченому відзначенню 200-річчя від дня народження Т.Г.Шевченка(3 – 4 стор.). Дайте своєму виступу заголовок. Розвивайте головну думку, закладену в початкових рядках. Щоб не бути голослівним, робіть посилання на твори Т.Г.Шевченка. Дотримуйтесь особливостей стилю.

В історії кожної літератури є твори, що мають магічний дар безсмертя. Саме до цих шедеврів належить поезія Великого Кобзаря, яка навчала його сучасників і сьогодні навчає нас…
                                                                                                                                 12 б.

ІІ. Назвіть збірку поезій Т.Г.Шевченка, яка стала наслідком вражень від першої подорожі в Україну. Напишіть, які твори ввійшли до неї. Дайте загальну характеристику збірки.
                                                                                                                                             8 б.

Максимальна кількість балів – 20


10 клас
І. Напишіть лист у Нобелівський комітет із обґрунтуванням, хто, на Вашу думку, гідний Нобелівської премії в літературі з-поміж українських письменників?                                                       
         12 б.

ІІ. Дайте відповіді на запитання.
1.     Кажуть, що ім’я, яке дають дитині під час хрещення, багато в чому визначає її характер і майбутню долю. Звідки походить і що означає Шевченкове ім’я? 1 б.
2.     На весіллі цієї жінки (у майбутньому – відомої письменниці)
Т. Шевченко був старшим боярином, бо товаришував із її нареченим – Пантелеймоном Кулішем.
Згодом вона пожертвує весь свій шлюбний посаг на поїздку Т. Шевченка до Італії, де він мав би продовжувати навчання. Але арешт поета у справі Кирило-Мефодіївського братства став цьому на заваді. Назвіть прізвище цієї жінки. 1 б.
3.     Одну з найкращих наукових біографій Т. Шевченка написав видатний український письменник і громадський діяч Олександр Кониський під назвою «Тарас Шевченко-Грушівський. Хроніка його життя». Чому в поета подвійне прізвище? 1 б.
4.     Традиційно Шевченковими днями вважаються 9 березня – день народження – і 10 березня – день смерті поета. Але є в нашому календарі ще одна Шевченкова дата – 22 травня. Яка подія стоїть за нею? Чому за радянських часів було заборонено її
відзначати? 1 б.
5.     Назвіть не менше п’яти творів Т.Г. Шевченка, покладених на музику. 1 б.
6.     Яке звання мав Т.Г. Шевченко як художник? 1 б.

 Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

10 клас

Відомий російський поет і публіцист Микола Платонович Огарьов (1813 — 1877) так висловився про творчість Кобзаря: «Україна прокинулась у ШевченковіШевченко, народний в Малоросії, із захопленням прийнятий, як свій, у російській літературі; він став і для нас рідний: так багато було спільного в наших стражданнях і так самобутність кожного стає необхідною умовою загальної свободи». Поміркуйте над цими словами російського літератора.
Завдання: напишіть твір-роздум (3-4 сторінки) на тему «Тарас Шевченко — наднаціональний поет», пояснивши, чому творчість Шевченка була високо поцінована в російській літературі. Чому теми, які порушував український поет, були близькі російському читачеві? В чому загальнолюдське значення Шевченкової творчості?
У роботі наведіть цитати з творів Т. Шевченка, які розкривають ідею загальнолюдського значення Шевченкової творчості (не менше 2). Використайте поширені звертання, складнопідрядні речення з підрядними допустовими частинами.
  28 балів



11 клас


І. Дайте коротку відповідь на запитання.

1. Укажіть серед названих твори Кобзаря про роль поета і поезії в житті народу («Катерина», «Причинна», «Перебендя», «Думи мої...», «Гайдамаки», «Сон», «На вічну пам'ять Котляревському»).

2. Як літературні критики назвали оригінальний стиль віршування, який виробив Тарас Шевченко?

3. Запишіть назви творів Т.Шевченка, у яких ужито географічні назви.

4. Які поеми і кому присвятив Т. Шевченко?

5. Назвіть імена митців Миколаївщини , лауреатів Національної премії України імені Тараса Шевченка .

6. Назвіть імена (2 - 3) найвизначніших сучасних дослідників творчості Тараса Шевченка. (по 1 балу)

7. Про які події з життя Т.Шевченка йде мова? Аргументуйте відповідь.

Є. Гребінка, травень, Качанівка, Яготин, Запорізька Січ, Кирилівка, Київ (3 б.)

ІІ. Запишіть уривок із дослідження Д. Чуба «Живий Шевченко», розставивши розділові знаки. Підкресліть члени речення в 1-му реченні та визначте частини мови.

Незважаючи на таку дивну пропозицію погодувати і попоїсти в борг хазяйка можливо якраз через ту оригінальність прийняла поета на квартиру. За кілька день з'ясувалося хто був тим оригіналом-квартирантом. Із свого боку Шевченко довідався що господиня жінка хвороблива й негарна була завзятою прихильницею його поезії а також любила співати українські пісні. Він був захоплений такою знахідкою скоро став своєю людиною не тільки для дітей господині а й для неї самої називаючи її то тіткою то дядиною. А білоголова дітвора що наповнювала вулицю приносила йому найприємнішу розвагу. Діти звали його дядьком. (10 балів)

ІІІ. Напишіть твір-роздум «Мій Шевченко». Використайте складні речення різних типів зв'язку, вставні та вставлені конструкції. (12 балів)


11 клас

 І. Микола Тихонов писав: "Він був голосом народу, що боровся, голосом народного серця, і його слово, кинуте, як зерно, в землю свого віку, проросло, не пропало… Голос Тараса Шевченка чути сьогодні в усьому світі, а він, співець сім’ї великої вольних народів, разом з нами ввійде в чудове майбутнє людства як брат і друг, як будівник всенародного братерства".
 У формі твору-роздуму спростуйте або доведіть цей вислів (обсяг – до 2 сторінок).
 16 балів

 ІІ. Назвіть твори Т. Г.Шевченка, з яких подано уривки.
 1. Як сніг, три пташечки летіли
 Через Суботове і сіли
 На похиленому хресті
 На старій церкві.

 2. Той тузами обирає
 Свата в його хаті,
 А той нишком у куточку
 Гострить ніж на брата.

 3. Обніміте ж, брати мої,
 Найменшого брата –
 Нехай мати усміхнеться,
 Заплакана мати.

 4. Умивай же біле личко
 Дрібними сльозами,
 Бо вернулись москалики
 Іншими шляхами…

 5. Аж три пари на радощах
 Кумів назбирали
 Та ввечері й охрестили
 І Марком назвали…
 5 балів

 ІІІ. Укладіть образок (уявну картинку) "В своїй хаті своя й правда, і сила, і воля".
 16 балів
 ІV. Дайте відповіді на запитання.
 1. Хто порушив клопотання перед царем про звільнення Т.Г.Шевченка із заслання?
 2. Які чотири кари було накладено на Т.Г.Шевченка після суду над ним?
 3. За які картини під час навчання в Петербурзькій академії мистецтва Т.Г.Шевченко одержав три срібних і одну золоту медалі?

 5 балів
11 клас

І. Висловіть свої міркування щодо морально-етичних правил поведінки дівчини в ХІХ ст., узявши за основу поему Т.Г. Шевченка «Катерина». Чому, на вашу думку, звичаєві правила були такими жорсткими? Чи слід ці норми повернути в наше суспільство? Чи страждає моральність сучасного суспільства через відсутність таких вимог до поведінки молоді?

24 бали

ІІ. Літературознавець, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка Оксана Пахльовська зазначила в одній зі своїх статей: «Україну будують українці. Але Україну також будує світ – своїм розумінням її, своїми знанням про неї, своєю солідарністю, підтримкою, любов'ю».
Напишіть статтю дискусійного характеру (обсягом до 1 сторінки) за темою «Хто має будувати Україну XXI століття?». У тексті використайте звертання, безособові речення, риторичні запитання, складні речення з підрядним і безсполучниковим зв'язком (одночасно).
24 бали


Всього: 48 балів

11 клас
І.Узявши слова О.Гончара за початок роботи, продовжте розвиток теми у формі публіцистичної статті в періодичне видання. Аргументуючи свої думки, робіть посилання на твори Т.Г.Шевченка. Дотримуйтеся стилю автора. Дайте своїй статті заголовок (3 – 4 стор.).
Шевченкові боліло не тільки горе українського народу, хоч природно, що воно було йому найпекучішим. Всюди, де він тільки бачив гніт і безправ’я, приниження людини, хай було це на волзькому пароплаві, чи в азіатських пустелях, чи грізним стогоном докочувалось із Кавказьких гір,— всюди зло й неправда викликали вибух поетового протесту, і щоразу він був готовий стати до бою з насильством і злом. Ні відмінність у кольорі шкіри, ні іншомовність не могли перешкодити виявам його природної гуманності й братолюбства
                                                                                                                                 12 б.
ІІ. Укажіть, композиція якої поеми Т.Г.Шевченка побудована за фольклорним принципом троїстості?Свою відповідь аргументуйте.
                                                                                                                                             8 б.

Максимальна кількість балів – 
   
11 клас

І. У поемі «І мертвим, і живим, і ненародженим…» Тарас Шевченко писав : «І ми не ми, і я не я». Розгорніть цю цитату в роздум, у якому дайте відповіді на запитання: що заважає українцям об’єднатися? Що могло б сприяти духовній інтеграції українців? Чи може цю функцію виконувати література?                                                                                                                                                                    12 б.
ІІ. Дайте чіткі й лаконічні відповіді на запитання.
1.     На якій шхуні відправився Т. Шевченко з Раїма до Сирдар’ї в Аральську експедицію? 1 б.
2.     Хто і про кого сказав: «Это самая крупная свинья в торжковых туфлях»? У якому творі Т.Г. Шевченка є згадка про це?
3.     Чи є слово «мрія» в «Кобзарі» Тараса Шевченка? Що Вам відомо про виникнення цього слова? 1 б.
4.     Назвіть п’ять творів Т.Г. Шевченка, які починаються на
літеру «Н». 1 б.
5.     Якому вченому присвячено поему Т. Шевченка «Єретик»? 1 б.
6.     Які твори Т.Г. Шевченка та О. Пушкіна мають однакову
назву? 1 б.


Максимальна кількість балів – 18.




Завдання
фінального етапу
ІV Міжнародного мовно-літературного конкурсу
учнівської та студентської молоді
імені Тараса Шевченка

11 клас

Відомий російський критик Микола Добролюбов (1836-1861) так висловився про унікальну своєрідність Шевченкової творчості: «У Шевченка все коло його дум і співчуттів перебуває в цілковитій відповідності зі змістом і ладом народного життя. Він вийшов із народу, жив із народом і не тільки думкою, а й обставинами життя був із ним міцно і кровно зв’язаний».
Завдання: напишіть твір-роздум (3-4 сторінки) на тему «Тарас Шевченко — народний поет», пояснивши, в чому полягає народність Шевченка. Що означає бути співцем народу? Які зобов’язання така позиція ставить перед митцем? Яку відповідальність накладає?

У роботі наведіть цитати з творів Т. Шевченка, які розкривають ідею народності поета (не менше 3). Використайте риторичні запитання, складнопідрядні речення з підрядними наслідковими частинами, приклади оксиморону (оксюморону).

6 коментарів: