вівторок, 2 грудня 2014 р.

планування література 11 клас

Пояснювальна записка до календарного планування
Українська  література  11  клас
Профільний рівень ( профіль – українська філологія)
( 4 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних за­кладів. Українська література: 10—11 класи. Філологічний напрям (профіль  українська філологія). Профільний рівень / М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк - керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан,             М.М. Сулима, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк; за заг. ред. Р.В. Мовчан. К.: Гра­мота, 2011.

І семестр
ІІ семестр
Контрольні роботи у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, від­повідей на запитання тощо)
5
1
4
6
1
5
Уроки розвитку мовлення (РМ)
2(у+п)
2 (у+п)
Уроки позакласного читання (ПЧ)
2
2
Перевірка зошитів
4
5
Більша увага приділена засвоєнню учнями науково-теоретичних понять, роботі з літературно-критичними статтями, глибшому аналізу літературного процесу та оцінці прочитаних художніх творів. Більше часу також відводиться на самостійне читання художніх текстів, вироблення вміння самостійно аналізувати та рецензувати.
Окрім того, на заняттях із української літератури частіше запроваджуються лекції зі складанням опорних конспектів, проблемний виклад матеріалу, пошуково-дослідницькі методи, групова робота в класі, конференції, семінарські заняття, дискусії, захист рефератів і проектів.
Основними завданнями поглибленого вивчення літератури є: вироблення в учнів стійкого інтересу до читання, до української книжки зокрема; формування самостійного, критичного, творчого мислення школярів у процесі аналізу художнього твору; розвиток творчих здібностей, загальнокультурного рівня учнів через; виховання сучасної естетично розвиненої особистості, творчого читача зі сформованим почуттям національної свідомості та власної людської гідності.


І семестр
Дата
Зміст програмового матеріалу
1

Тема №1. ВСТУП Українська література ХХ ст. як новий етап в історії національної культури, її періодизація. Складні суспільно-історичні умови розвитку. Основні напрями: модернізм, соцреалізм, постмодернізм. Актуалізація проблем: митець, влада, свобода творчості.
2

Література рідного краю
Представники «Розстріляного відродження» в Одесі.
Іван Дузь «Переможці забуття» (« Серце, розірване наклепом», «Стратою знищено щастя», «Три кола свавілля»
3

   
УКРАЇНСЬКА     ЛІТЕРАТУРА 1920-1930 років
Українська література і духовне відродження нації в першу третину ХХ ст. Літературні організації в Україні 1920р. Літературна дискусія 1925-1928рр. про шляхи розвитку української літератури. Участь у ній М.Хвильового. Модерністські  ( імпресіонізм, неоромантизм, експресіонізм символізм) та авангардистські (футуризм, сюрреалізм, конструктивізм) течії в українській літературі 1920-1930рр.  Репресії в1930 роки. Поняття «розстріляне відродження»
 Розвиток української літератури на західноукраїнських землях. (В.Стефаник, О.Кобилянська, Б.Лепкий, О.Турянський,  Б.-І. Антонич, І.Вільде)Еміграційна література
Розвиток української літературної критики та літературознавства.
ТЛ: «розстріляне відродження», авангардизм, модернізм, соцреалізм.
4

                    Поезія 1920-1930 років ХХ ст.
Провідна роль поезії у 1920роки. Потужне ліричне самовираження , емоційне переживання пореволюційної епохи, її духовних катаклізмів.
П.Тичина . Життєвий і творчий шлях, трагізм його долі. Є.Маланюк , В.Стус про поета Багатогранність таланту. Мистецькі уподобання(малярство, музика).
ТЛ: «вітаїстичність», тонічний вірш, поліфонізм поезій, новаторство поезій, кларнетизм, експресіонізм.
5

Вірш «Ви знаєте. як липа шелестить» - мотив єдності людини з природою, її персоніфіковане змалювання  як живої істоти. Майстерне використання алітерацій. Вплив символізму . імпресіонізму та експресіонізму на ранню творчість поета. Зб. «Сонячні кларнети» - знакове явище в українській поезії ХХ ст.. Космогонічна тема і Всесвіт у зб. «Не Зевс, не Пан». Зорові та звукові образи-символи в змалюванні природи («Гаї шумлять», «Ой не крийся , природо», «Пастелі», «Енгармонійне»). Майстер володіння верлібром. Синкретичний характер поезії.

6


Вірш «Арфами, арфами» оригінальність образів, майстерність алітерації та асонансів, ритмомелодики. Вплив імпресіонізму на розкриття внутрішнього світу  людини в інтимній ліриці («Не дивися так привітно..», «Подивися ясно..» Вірш «Десь на дні мого серця», оригінальність строфічної будови, ритмомелодики й римування. Майстерне зображення глибоких переживань ліричного героя («О, панно Інно…»)
7

Художнє осмислення національно-визвольного пробудження народу, радості українського відродження  в ліричній поемі («Одчиняйте двері»,  «Скорбна мати».Майстерне використання тонічного вірша .Образи-символи у вірші «Пам’яті тридцяти». Гуманістичний пафос зб. «Замість сонетів і октав».Зб. «Плуг», цикл «В космічному оркестрі»
8

РМ №1.  Письмовий твір за творчістю П.Тичини(тема).
9

                 Літературний авангард      Михайль Семенко
Авангардні тенденції в українській поезії 1920-х років. Поет-футурист. Сміливий експериментатор, упроваджувач. Урбаністичні мотиви лірики, їх змістовна новизна, деструкція класичної форми («Бажання»,»Місто», «Запрошення». ТЛ: авангард, футуризм, деструкція
10

                        «Київські неокласики»
Група київських поетів –неокласиків ( М.Зеров, М.Рильський, М.Драй - Хмара, П. Филипович, О.Бургардт). Їх творче кредо. Орієнтація на традицію. Класичну форму вірша. Загальна характеристика поезії «неокласиків», її особливості.
ТЛ: філософічність, сонет.
11

Різногранний творчий шлях М.Зерова – лідера «неокласиків». «Київ-традиція», «Чистий четвер». Культурологічна основа зб.«Камена». Філософічність, афористичність його сонетів. Мотиви пошуків душевної  рівноваги, краси в житті та в душі, вітаїзм, сповідальність.

12

М. Рильський
Життєвий і творчий шлях М.Рильського . Приналежність до групи «київських неокласиків». Рання творчість. Майстерне змалювання природи і внутрішнього світу ліричного героя у зб. «На білих островах», «Під осінніми зорями», «Синя далечінь»
«Яблука доспіли, яблука червоні…» - майстерне змалювання в ньому настроїв і почуттів ліричного героя. Афористичність мови. Мелодійність і задушевність поезії.
Життєстверджуючий пафос у змалюванні природи в поезії  «Молюсь і вірю». Перегук вірша з поезією О.Олеся «Чари ночі»
13

Філософічна сповідальність пейзажної лірики поета «Запахла осінь в’ялим тютюном». -Вітаїстичність настрою, життєлюбство, оптимізм ліричного героя»Солодкий світ» «Коли усе в тумані життєвому» - кредо митця, гімн вічному мистецтву.
Етичні й естетичні мотиви віршів «Мова», «Троянди й виноград»
14

                              Євген Плужник
Стисла розповідь про життєву долю Плужника. Зб. «Дні», «Рання осінь». «Громадянський інтим», сповідальність, ліричність, філософічність поезій. Мотиви туги за минущістю краси(«Суди мене судом своїм суворим») ТЛ: поняття про ліричного героя
15-16

«Для вас, історики майбутні…» - зразок громадянської лірики, вираження свого ставлення до світу.
Космічні мотиви в поезії «Ніч… а човен –як срібний птах!».
Захоплення красою навколишнього світу і біль з приводу відсутності душевної гармонії(«Вчись у природи творчого спокою» Інтимна лірика поета «Річний пісок сліди ноги твоєї»
Поема «Галілей» - унікальне явище в літературі 1920-х років.
17

                                     В. Свідзінський
Біографічні відомості про поета, одного з найталановитіших представників модернізму. Творця міфософічної поезії. Асоціативні образи-символи у зб. «Вересень».
18

Мотиви самотності й самоізоляції ліричного героя(«І цей листочок, як я») .Філософічність поезії «Голубими очима вдивляється в небо дитя» «Ти увійшла нечутно, як русалка». Майстер ліричної мініатюри(«У рідній стороні»), інтимної лірики.
19

Література рідного краю
 Відлуння та розвиток традицій «Розстріляного відродження» в поезії рідного краю II половини  XX століття.
Б.Нечерда (зб. «Лада», « Барельєфи», «Літак у краплі бурштину», «Удвох із матірю». А.Глущак «Повернення», «Апологія співу на два голоси», «Батіжок і зозулька», «Перезотліють розлуки…»
20

                                    В.Сосюра
Життєвий і творчий шлях поета – талановитого лірика .  Роздвоєність його душі («Два Володьки»). Поема «Мазепа»(пролог).
ТЛ: поглиблене поняття про художній образність(поетичний образ)».
21

«Так ніхто не кохав…». Неоромантичне змалювання внутрішнього світу ліричного героя. Багатство тропів,  використання поетичних фігур.
Майстерне поєднання любові до Вітчизни, рідної природи і коханої.(«Білі акації будуть цвісти»). Художня довершеність інтимної лірики («Коли потяг у даль загуркоче», «Ластівки на сонці», «Марія»)  Поема «Розстріляне безсмертя».
22

Контрольна робота № 1 за темою «Українська поезія 1920 – 1930 років ХХ ст.» (тестові завдання).
23

 Тема №2.Проза 1920 – 1930 років Жанрово – стилістичне розмаїття української прози цього періоду. Нові теми. Проблеми. Часткова ідеологічна заангажованість. Її експериментаторські модерністичні пошуки..
24

 Микола Хвильовий
Життєвий і творчий шлях. Його провідна роль у літературному житті 1920-х років. У проведенні літературної дискусії 1925 -
1928рр.(памфлети «Камо грядеш?», «Думки проти течії», «Україна чи Малоросія?). Романтичність світобачення. Тематичне й стильове розмаїття його проблемою.
25

Новела «Я(Романтика)» Проблема добра і зла в житті та в душі людини, внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов’язком. Символічний образ матері  у творі. Інструктаж до написання контрольного домашнього твору за новелою «Я(Романтика)».
26

ПЧ    М.Хвильовий «Повість про санаторійну зону»
27

Повість «Іван Іванович» як сатира на новий радянський побут. Майстерне розкриття психології «вічного» обивателя.
Змалювання образу сильної особистості(«Б’янки»), яка бореться за свої ідеали повісті «Сентиментальна історія». Трагічна історія створення «вальдшнепів».
Значення творчості письменника в розвитку української літератури. Його місце у світовій літературі.
28

                                 Григорій Косинка
 Життєвий і творчий шлях письменника. Його трагічна доля. Новелістична майстерність («На золотих богів», «В житах». «Політика», «Серце»). Відображення українського села в 1920-і роки, його гострих проблем. Перевага імпресіонізму в стильовій палітрі. ТЛ: поглиблення поняття про імпресіонізм
29

«В житах» - зразок імпресіоністичної новели. Проблематика твору. Вітаїстичний пафос. Імпресіоністична настроєвість.
30

«Фауст»- новітня інтерпретація  відомого» вічного» образу Фауста з твору Й.Гете. Утілення європейської ідеї бунту, активної протидії людини обставинами. Образ Прокопа Конюшини у творі.
31

                                 Валеріан Підмогильний
Біографічні відомості про письменника як представника психологічної прози, перекладач. Творця українського модерністського роману(«Місто», «Невеличка драма») та екзистенційної повісті («Повість без назви»).
32

Тема покинутої дівчини в романі «Невеличка драма». Екзистенцій ні мотиви. Ранні оповідання й повісті («Син», «Гайдамаки», «Третя революція», «Повстанці», «Історія пані Івги»).
33

Роман «Місто» - узірець української урбаністичної прози. Світовий мотив підкорення людини міста , ідея самоствердження , інтерпретовані на національному грунті.
34

Образ «цілісної» людини в єдності її біологічного, духовного , соціального – інтелігента Степана Радченка, складність і неоднозначність його характеру. Іронічний пафос оповіді. Жіночі образи. Перегук твору з традицією французького роману.
35

РМ №2. Усний навчальний твір – характеристика персонажа ( за романом Валеряна Підмогильного «Місто»).
36

                            Юрій Яновський
Життєвий і творчий шлях письменника-романтика. Модерністський роман «Майстер корабля»
Роман «Чотири шаблі», його трагічна історія. Зображення національно-визвольної боротьби українського народу в період революційних протистоянь. Оригінальність композиції, символічність назви. ТЛ: роман у новелах. Художній час, простір, умовність зображення. Романтика як пафос і романтизм як стильова течія в літературі. Засоби романтичного зображення.
37-38

Роман у новелах «Вершники» як соцреалістичний твір.
Своєрідність композиції і жанру. Проблематика, романтичне змалювання дійсності.
Життєві реалії як поштовх до художнього узагальнення. Новела «Подвійне коло». Ідея протиставлення загальнолюдських вартостей класовим. Проблема розпаду роду, родини як трагедія народу.  Новела «Дитинство» - ідея нетлінної вартості національних основ буття, спадковості поколінь, духовної памяті.
      39

Новела «Шаланда в морі» - утвердження в ній високих загальнолюдських ідеалів кохання і вірності, відданості своєму громадському обов’язку.
40

                        Остап Вишня (Павло Губенко)
Життєвий і творчий шлях. Продовження ним сатирично-викривальних традицій української літератури(усмішки С.Руданського, Л.Глібова, І.Нечуя-Левицького…) О.Вишня в 1920 роки. Арешт, заслання. Табірний щоденник «Чиб’ю. 1934»
Тематична й жанрова різноманітність творчості.
41

«Моя автобіографія» оригінальний жанр, гумористична розповідь про своє життя та літературну творчість. Гумореска «Чухраїнці» - гумористичне висміювання в ній негативних рис української ментальності.
42

 Цикл «Мисливські усмішки» («Як варити і їсти суп із дикої качки»,»Сом») Зображення в них комічних життєвих ситуацій, мальовничих картин природи. Глибокий ліризм розповіді, тонка іронія. Особливості стилю письменника.
43

Глибокий ліризм розповіді, тонка іронія. Особливості стилю письменника
44

  Тема №3.   Українська драматургія 1920-1930-х років
Розвиток національного театру («Березіль» Леся Курбаса. Харківський театр ім.. І.Франка). П’єси В.Винниченка, М.Куліша, І.Дніпровського, І.Кочерги, Я.Мамонтова на перетині традицій «корифеїв» зарубіжної класики і модернізму.


45


Микола Куліш    Життєвий і творчий шлях драматурга-новатора, його творча співпраця з режисером модерного українського театру Лесем Курбасом.   Утвердження загальнолюдських цінностей і сатиричне викриття потворних явищ тогочасної дійсності в п’єсах М.Куліша.
46

Огляд драматичних творів(«97», «Народний Малахій», «Маклена Граса»).
47

Сатирична комедія «Мина Мазайло». Особливості сюжету. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації(Мина , Мокій, дядько Тарас. Тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння. Актуальність п’єси в наш час. Особливості стилю М.Куліша, поєднання в ньому рис реалізму та романтизму, сатиричних і трагедійних начал, оригінальне втілення загальнолюдських проблем на національному грунті, створення колоритних національних характерів.
Новаторство драматурга, його місце з-поміж найвизначніших драматургів-новаторів.
48
-
49

                           Іван Кочерга
 Життєвий і творчий шлях письменника. Тематична й жанрова особливість його драматичних творів.
Драматична поема «Свіччине весілля», її історична основа. Символічні образи світла  свічки в п’єсі. Утілення в образі І.Свічки непоборної сили українського народу в боротьбі за щастя і волю. Образ Меланки як символу України та її тернистого шляху в історії.
50

Драматична поема «Ярослав Мудрий» як глибоко патріотичний твір про наших славних предків.
ТЛ: образи-символи, драматична поема.
51

Своєрідність драматургії І.Кочерги. Продовження ним традицій у жанрі драматичної поеми. Утвердження поетичного стилю в драматургії . Романтичний пафос і психологізм його п’єс.
52

Контрольна робота №2 за темою  «Українська проза та  драматургія 1920-1930-х років» (тестові завдання).
53

Тема №4.   Українська література за межами України (огляд) Література в західній Україні (до 1939р.)
Автономність, відкритість зарубіжним традиціям і новітнім процесам, високий розвиток літератури в Західній Україні до 1939р. Яскраве поетичне гроно: Б.-І. Антонич, С.Гординський, Ю.Липа. Проза В.Стефаника, О.Кобилянської, І.Вільде, О.Турянського. Історична проза Б.Лепкого, Ю.Опільського,  К.Гриневичевої.
54

        Богдан-Ігор Антонич
Біографічні відомості про письменника, його творчий шлях. Поєднання класичних фольклорних образів із модерністськими символічними поетичними образами в зб.»Три перстені», «Книга Лева», Зелена Євангелія», «Ротації».  ТЛ: сюрреалізм, міфологізм, архетип, асоціативність.
55

Поетичний образ рідної Лемківщини в пейзажній ліриці.
Вірш «Вишні», оригінальне сприйняття ліричним героєм природи й навколишньої дійсності через народні символічні образи , фольклорні тропи. Використання міфологічних та архетип них образів. Психологічне перевтілення героя, його уподібнення явищам природи, прийом метаморфози(«З зелених думок одного лиса»).
56

Вірш «Автопортрет» як поетичне кредо митця, його міфопоетичне сприйняття світу, медитація-роздум над своїм родовим корінням. «Різдво» - майстерне поєднання язичницьких і християнських уявлень наших предків. «Зелена Євангелія», захоплення ліричного героя вічною красою світу.
  «Дороги», оптимізм ліричного героя, його віра в проминучу молодість життя, специфіка пейзажу, символіка образів. «Пісні про незнищенність матерії» - філософські роздуми про безсмертя, вічність життя.
57

                 Осип Турянський
Біографічні відомості про письменника. «Поза межами болю» - видатний твір української модерної літератури, написаний у стилі експресіонізму. Повість-поема. Історичний матеріал Першої світової війни як предмет художнього узагальнення в поемі , що хвилює , єднає людські серця, звільняє й просвітлює душу.
ТЛ: поема в прозі.
58-59

Умовність зображення . Загальнолюдські мотиви у творі, гуманістичні цінності, що утверджуються в ньому. Біологічні інстинкти й духовна воля до життя. Ідея перемоги духу над матерією.
Гуманістичний ,життєстверджуючий пафос в прозі, його вселюдська значимість і всеохопність. Афористичність мови твору. Місце твору у світовій антивоєнній літературі.
60

                     Еміграційна література(огляд)
Еміграція українців за кордон у 1920-1940-х роках ХХ ст.. Утворення за кордоном літературно-мистецьких організацій, «празької школи»українських літераторів. Проза У.Самчука, Т.Осьмачки, І.Багряного, Д.Гуменної, Наталени Королевої.
«Празька школа» поетів, її представники(Є.Маланюк, Ю.Дараган, Л.Мосендз, О.Ольжич, О.Теліга, О.Лятуринська, О.Стефанович, Ю.Липа, Н.Лівицька-Холодна). Зб. Ю.Драгана «Сагайдак»(1925) як поетичний заспів «пражан». Головний герой творів- духовно сильна й вольова людина, національно свідомий українець, який мріє про незалежність України. Щирий патріотизм-основний пафос їхньої творчості.
61

                                 Є.Маланюк
Життєвий і творчий шлях поета. Зб.  «Стилет і стилос», «Земля й залізо» «Земна мадонна» Проблема буття, ностальгічні мотиви, філософічність поезій. Вірш «Стилет чи стилос?» Роль поета-патріота в суспільному житті. Антитеза у творі. Образ України як Степової Еллади в поезії («Псалми степу», «Варязька балада». Аналіз вірша «Знаю-медом сонця, ой Ладо…».
62

Філософські мотиви в поезії «Істотне». Земне буття в космічному вимірі. Оригінальність метафор і порівнянь.
 Туга за рідним краєм. Мотиви самотності(«Під чужим небом»)Художня майстерність віршів.
Літературознавчі праці про Т.Шевченка, І.Франка, Л.Українку, М.Хвильового(«Книга спостережень»).
63

ПЧ  Є. Маланюк. Поезії. «Нариси з історії нашої культури»
64

   Тема №5.                     Улас Самчук
Життєвий і творчий шлях письменника, утілення в його творах трагічної долі українського народу в ХХ ст.
Публіцистика : народ і нація, проблеми формування національної свідомості (уривок «Нарід чи чернь?»)
Мемуарні твори: «На білому коні», «На коні вороному». Трилогія «Ост» - зображення тривалого шляху українського народу до свого визволення.
65

Трилогія «Волинь» - роман-хроніка, широке епічне полотно про долю українського селянства в 1 половині  ХХ ст. Образ Матвія Довбенка як символ справжнього сина українського народу.
 Роман «Юність Василя Шеремети», його автобіографічна основа.
66

«Марія»(роман-хроніка) як художній документ про життя селянської родини в Україні в умовах тоталітаризму  зображення страшних картин голодомору в Україні  на прикладі однієї сімї .
ТЛ: роман-хроніка, епопея.
67



Образ Марії, її символічний зміст і спорідненість із біблійними образами.  Утвердження у творі високих моральних якостей українського народу, осуд тих, хто зрікається свого роду, нації. Майстерність письменника у розкритті психології героїв. Пейзажні картини та художні деталі. Їхня роль у творі.
68

Контрольна робота №4 за темою «Українська література за межами України. Еміграційна література» (тестові завдання).
69

                       Українська література   1940-1950-х років
Друга світова війна  й участь у ній українських письменників(О.Гончар, М.Стельмах, А.Малишко),їхня трагічна загибель у боротьбі з фашистами (К.Герасименко, О.Ольжич, О.Теліга, М.Трублаїні).
Активізація патріотичної тематики героїчного пафосу («Слово про рідну матір», М.Рильського,  цикл «Україно моя» А.Малишка),  філософські мотиви в поезії («Похорон друга» П.Тичини).
Засилля соцреалізму в мистецтві повоєнного періоду. Продовження репресій проти українських письменників :О.Довженка, Ю.Яновського, М.Рильського, В.Сосюри.  Українська література в еміграції. Проголошення гасла «Творення великої літератури».Організація МУР.
Активізація в післявоєнний період творчості І.Багряного, У.Самчука, В.Барки, Є.Маланюка. Їхня публіцистична діяльність.
Відображення Другої світової війни у творчості українських письменників( О.Довженка, О.Гончара, Гр.Тютюнника).
70

О.Довженко. Життєвий і творчий шлях кінорежисера, засновника «поетичного кіно». Захоплення малярством. Романтичне світобачення. Національні та загальнолюдські проблеми в його творчості. Кіно мистецька спадщина.  Кіноповісті як новий жанр у літературі, його характерні ознаки. «Звенигора», «Земля».
ТЛ: кіноповість, публіцистичність.
71

Проблеми народу і війни, історичної пам’яті в кіноповісті «Україна в огні». Несправедлива критика твору в сталінські часи, її тривалий шлях до читача. Доля народу крізь призму авторського бачення і оцінки, поєднання лірико-романтичного й виражального начала з публіцистикою. Образ Лавріна Запорожця як символ нескореності українського народу. Жіночі образи. Патріотичні мотиви звеличення героїчного подвигу народу.
72

Оповідання та новели періоду війни. Романтичне змалювання людини в екстремальних умовах : «На колючому дроті», «Воля до життя», «Ніч перед боєм».       
73

Історія написання «Зачарована Десна», її автобіографічна основа. Сповідальність оповіді. Два ліричні герої: Сашко малий і зріла людина. Морально-етичні проблеми.
74

«Щоденник»(уривки) О.Довженка - важливий історико-літературний документ епохи. Публіцистичні та філософські роздуми про трагічні сторінки історії України та її сучасності. Про трагізм творчої долі митця за тоталітарного режиму , вільний розвиток особистості та національної культури. Особливості художнього стилю . Значення творчості як основоположника «поетичного кіно».
75

                       Іван Багряний (Іван Лозов’ягін)
Життєвий і творчий шлях письменника . Огляд поетичної та
прозової спадщини митця. «Сад Гетсиманський» - «справжня енциклопедія радянської політичної в’язниці». Зображення в романі трагічних картин життя  народу  в умовах тоталітаризму та невиправданих репресій на прикладі сім’ї Чумаків. Образ Андрія Чумака як людини високоморальних якостей і стійких ідейних переконань.
76

«Тигролови» як зразок пригодницького роману.
77

Антивоєнне спрямування роману «Огненне коло». Національна трагедія в роки Другої світової війни. Образи Петра й Романа у творі, показ через їхнє сприйняття жахів війни. Глибокий психологізм твору .
ТЛ: Пригодницький, соціально-психологічний роман.
78

 Контрольна робота №5 за  темою «Творчість У.Самчука. Українська література 1940-1950-х років»(тестові завдання).
79

       Тема №6.   Українська література другої половини ХХ – початку ХХ1 ст.
Спроба подолати канони соцреалізму. «Закулісний « розвиток модернізму, опозиційні прояви різних стильових тенденцій.
Явище «шістдесятництва. Розвиток драматургії (О.Коломієць, Я.Стельмах, В.Врублевська, Вал.Шевчук). Продовження репресій проти письменників на початку 1970 років, «Нью-йоркська група» письменників.).
ТЛ: Модернізм, соцреалізм, постмодернізм.
80

                                      Поезія    Поети – шістдесятники
Нова хвиля відродження української літератури на початку 60-х років ХХ ст. .Шістдесятництво як явище соціальне й культурологічне, його зв'язок із дисидентським рухом.
Ідейно – стильове розмаїття , тематична і формотворча новизна , пов’язані з новими явищами в художньо-мистецькому процесі.
81

                              В.Симоненко
 Творча біографія митця – «витязя молодої української поезії(О.Гончар). Патріотичні мотиви як лейтмотив творчості В.Симоненка. «Лебеді материнства» як поетичний шедевр на патріотичну тему. Неповторний персоніфікований образ України у вірші «Задивлюсь у твої зіниці». Патріотичний пафос поезії. Синівський обов’язок ліричного героя перед своїм народом(« Є тисячі доріг»).Декларативність, публіцистичність поезії, використання традиційних художніх прийомів. Високохудожнє відтворення громадянського вибору поета .
Проблема почуття людської гідності(«Ти знаєш, що тилюдина?»). Мотив самоствердження людини в складному сучасному світі , її самодостатність.(«Я..», « Люди – прекрасні»).
82

Художнє осмислення нелегкої долі людини праці, образ простої, її мудрості («Дід умер», «Жорна»). Добро і зло  в людському житті («Злодій», «Кривда»). Полемічний характер поезії, образи пристосуванців, лицемірів, кар’єристів. Звернення до ліричного жанру інвективи(цикл «Гострий плуг»). Своєрідність інтимної лірики поета , вираження в ній найніжніших і щирих почуттів кохання.(«Вона прийшла», «Там у степу схрестилися дороги..», «Ікс плюс ігрек», «Ну, скажи, хіба не фантастично».)   Вірш «Є в коханні будні й свята», відображення в ньому складнощів людського почуття кохання. «Казка про Дурила», новела «Вино з троянд». ТЛ: віршові розміри
83

                            Дмитро Павличко
Стислі відомості про поета., перекладача. Основні поетичні збірки: «Любов і ненависть», «Бистрина», «Сонети подільської осені», «Таємниця твого обличчя, «Покаянні псалми».
Громадянські мотиви . Алегоричний зміст вірша  « Коли помер кривавий Торквемада», осуд в ньому тоталітарної системи.
84-85

Інтимна лірика поета, її своєрідність і новаторство (Зб. «Таємниця твого обличчя».) Відтворення в ній найтонших порухів інтимних переживань, глибоке розкриття внутрішнього світу ліричного героя. (« Був день, коли ніхто не плаче»,  «сріблиться дощ», «Дзвенить у зорях небо чисте»).Майстерність поетичної мініатюри , яскравих порівнянь та метафор. Моральне обличчя ліричної героїні («Коли ми йшли удвох з тобою».Пісенна творчість Д.Павличка, його творча співпраця з українськими композиторами.  Вірш «Два кольори» , його спорідненість із «Піснею  про рушник» А.Малишка. Національний колорит поетичних образів у вірші, роль антитези.Цикл поезій «Покаянні псалми», самоаналіз у ньому власного життя, своєї душі й долі («Це ти створив мене таким»). Особливості поетичного стилю. Місце поета  в українській літературі.
ТЛ: сонет
86

                              Ліна Костенко
Життєвий і творчий шлях поетеси .Поєднання епічності розповіді з ліричними переживаннями при відтворенні трагічного епізоду як жорстоке й болюче відлуння останньої війни в поезії «Пастораль ХХ сторіччя». Оригінальність жанру. Досягнення експресивності за допомогою рубаної і короткої влучної фрази.
Л.Костенко про призначення поета й поезії, про відповідальність митця перед народом(«Доля», «Страшні слова , коли вони мовчать»). Афористичність мови. Ліричний роздум про значення слова в житті людин, суть мистецтва.
87

Українські фольклорні типи , їхнє новітнє переосмислення у вірші «Український альфреско»Образи-архетипи як атрибути української свідомості. Роздуми поета про суть життя, призначення людини на землі та її творчої праці, про невмирущі моральні цінності у вірші-медитаціях «Життя іде і все без коректур».»Все почалось , мабуть, майбутнє…»


88

Майстерність і оригінальність пейзажної лірики
(цикл»Осінні карнавали», «Невидимі причали»).Зорові й слухові образи («Двори стоять у хуртовині айстр»).Майстерність поетичної мініатюри(«Я вранці голос горлиці люблю»), обрамлення в поезії.
89

Інтимна лірика поетеси. Глибина і щирість почуттів ліричного героя.(«Світлий сонет»). Асоціативні роздуми про кохання в циклі.»Летючі катрени».(поетичні мініатюри «Хай буде легко. Дотиком пера».  «Недумано, негадано».) Образотворчі засоби вираження почуттів ліричного героя.
Незнищенність історичної памяті народу (поема-балада «Скіфська одіссея», драматична поема «Дума про братів неазовських». Історичний роман у віршах «Берестечко».
90-
91

«Маруся Чурай» - найпомітніше явище в українській літературі ХХ ст.. Особливості жанру (історичний роман у віршах). Фольклорна та історична основа твору. Його композиція та патріотичний зміст. Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання . Любов і зрада. Пісня і історія. Митець і суспільств, індивідуальна свобода людини – найосновніші сюжетні лінії твору. Філософські  роздуми  над історичним минулим народу, художнє осмислення долі митця й пісні в його житті, вічна проблема вірності й зради. Глибоке розкриття внутрішнього світу героїні. Інші образи у творі. Афористичність мови. Особливості поетичного стилю : філософічність, історизм мислення, інтелектуалізм, публіцистичність, громадянський та патріотичний пафоси.
ТЛ: катрен, пастораль, роман у віршах, образ-архетип
92

ПЧ «Берестечко». «Сніг у Флоренції». «Дума про трьох братів неазовських» Л.Костенко
93

                                  Іван Драч
Життєвий і творчий шлях. Представник інтелектуальної лірики, невтомний шукач нового змісту і нової форми в поезії. Зб. «Соняшник», «Протуберанці сонця», «Балади буднів», «Корінь і крона», «Сонце і слово», «Теліжинці», «Вогонь з попелу». Художнє осмислення в них проблем буття українського народу у ХХ ст. Усвідомлення свого родового коріння («Лист до калини, залишеної на рідному лузі в Теліжинцях»). Використання традиційного народного символу для розкриття сучасних проблем життя. Фантастична поема – трагедія «Ніж у сонці».(уривок «Українські коні під Парижем»).Роздуми над долею людства та України в атомний вік(«Чорнобильська мадонна»). Оригінальність жанру. Звернення до жанру балади, його переосмислення. Поетизація в ній звичайних буденних явищ життя («Балада про вузлики»). Художня деталь у творі.
94

Поетичний роздум про суть мистецтва, процес творчості.(«Балада про соняшник»). Оригінальність образів. Майстерність верлібру. Використання символів (сонця, соняшника).
Роздуми про справжнє покликання людини в житті та її обивательське існування (новорічна балада»Крила»).
Особливості поетичного стилю. І.Драч як поет-новатор в українській літературі .Широке використання художніх прийомів світової модерністської поезії.
ТЛ: балада
95

М.Вінграновський
Стисла розповідь про поета, прозаїка, кіномитця.
Зб. «Атомні прелюди», «Сто поезій», «На срібнім березі», «Губами теплими і оком золотим», «Цю жінку я люблю».
96

    М.Вінграновський. Зб. інтимної лірики «Цю жінку я люблю». Уселюдські та національні мотиви крізь призму   «інтимного самозосередження». Вируюча пристрасть, несподівана асоціативність, буйна фантазія, образна деталь поезії М.Вінграновського.  Майстерне використання оксиморона «У синьому небі я висіяв ліс…», «Сеньйорито акаціє, добрий вечір», «Прилетіли  коні-ударили в скроні», «Чорна райдуга».
Фольклорні мотиви в поезії митця.   ТЛ: оксиморон
97

                          Б.Олійник
Життєвий і творчий шлях . Образ матері як наскрізний у творчості поета. Оригінальність поетичних переживань(«Мамо, вечір догора», «Мати наша – сива горлиця».0.Мелодійність поезії. Які стали народними(«Пісня про матір») Роль діалогу між матірю і дітьми у вираженні основної думки.  Образне осмислення проблеми «людина і природа» в поемі «Крило».
ТЛ: пісня.
98

Виразне читання поезії Б.Олійника
99

                          І. Жиленко
 Стисла розповідь про поетесу. Зб. «Соло на сольфі», «Вікно у сад», «Дім під каштаном», «Ярмарок чудес». Світ жіночої душі.
100

Шістдесятництво «крізь призму сьогодення і вічних понять честі, чесності, любові («І світла алея», «За золотими вікнами зірок»)
101

Контрольна робота № 6 за темою «Поети- шістдесятники»(тестові завдання).
102

Тема №7.  Постшістдесятництво  Київська школа» поетів                        (огляд)
Ідейно - естетичні  пошуки з-поміж поетів – шістдесятників. Опозиційність до влади, соцреалізму, позаідеологічність, уникнення соціальної заангажованості. Творчість поетів – естетів
(І.Калинець), поетів «київської школи»: В.Голобородька («Балада про кривавих солов’їв»,   «Наша мова», «Самовбивці»), Миколи Воробйова («Ліс»), В.Кордуна («Весною повертаються з вирію»).
103

Цикл поезій «Калинова сопілка», «Веселка», Зб. «Тринадцять аналогій», «Слово триваюче».
Верлібр як універсальна форма творчості поетів. Осягнення життя , світу. Людини через метафору.
Загальна характеристика поезії І.Калинця та В.Голобородька. особливості їхнього оригінального стилю: архетипність образів, фольклорна символіка. Асоціативність, філософічність. Голобородько - поет – філософ.
Прадавній світ української казки, пісні, обряду, екзистенційні проблеми часу крізь призму власних відчуттів.(Зб. « Ікар на метеликових крилах», «Калина об Різдві».
ТЛ: верлібр.
104

                           Василь Стус
Життєвий і творчий шлях поета. Загальний огляд творчості. Узагальнені образи крізь призму індивідуальної долі. Основні тематично – проблемні лінії : душа людини «перед вічністю високого неба» (відчуження від світу, проблема вибору, стан трагічної самостійності й активної дії, формування особистості), атмосфера розтлінної  тоталітарної системи (Україна – мрія і Україна  знищена, скорена).
Образ України («О земле втрачена, явися»). Образи – символи рідного краю., незабутні картини української природи.
 Болісні роздуми ліричного героя над долею людини на чужині, над трагічною долею України («На колимськім  морозі калина»).
105


Філософські роздуми ліричного героя про смисл людського життя («Мені зоря сіяла нині вранці»). Поетичний образ зорі у вірші. Глибокий ідейний зміст. Майстерне володіння верлібром.

106

Утвердження активної життєвої позиції, мужності й сили духу ліричного героя. Його духовний стоїцизм («Господи, гніву пречистого», «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе», «Як добре те, що смерті не боюсь я»).
107

Інтимна лірика поета, болісні спогади про рідню, мотиви самотності(« Посоловів од вітру сад», «У порожній кімнаті».
В.Стус – перекладач. Особливості поетичного стилю В.Стуса. Поезія Стуса – зразок «стоїчної» поезії у світовій ліриці. Місце поета в історії української літератури, співзвучність його творчості зі світовою літературою.
ТЛ: екзистенційні ідеї  в художньому творі, метафора (поглиблено).
108

РМ №3.  Диспут  «Роздуми про справжнє покликання людини».
109

Контрольна робота № 7 «Постшістдесятництво»
 Контрольний твір (тема).
110

Тема №8.                       Проза
Інтенсивний розвиток малої прози в другій половині ХХ ст. .(твори В.Дрозда, Є.Гуцала, В.Шевчука, Г.Тютюнника, А.Дімарова). Дальший розвиток роману (Г.Тютюнник,  О.Гончар, М.Стельмах).
Історична романістика ( П.Загребельний, Ю.Мушкетик. ). Продовження традицій «химерної прози»( В.Земляк) та українського бароко (В.Шевчук). Еміграційна література цього періоду( В.Барка).
111

                                  Григір Тютюнник
Життєвий і творчий шлях письменника.
Роман «Вир» - реалістична картина життя українського народу напередодні та під час Другої світової війни. Колоритні національно виразні характери у творі. ( Тимко Вихор, Гамалія).
112

Дорош, Гнат Рева, Орися. Реалістичних і романтичних засобів зображення Символічний зміст назви роману. Висока художня майстерність письменника. Поєднання
реалістичних і романтичних засобів зображення.
113

                                 Олесь Гончар
Життєвий і творчий шлях митця. Творчий злет у 1960 - і роки. Громадянська і життєва позиція, роль у духовному відродженні нації. Романтичність світобачення.
Роман «Людина і зброя». Правдиве змалювання трагічного початку війни , колоритні образи молодих воїнів зі студентського батальйону (Богдан колосовський, степура, духнович)., їхній патріотизм.стійкість у боротьбі з фашистами. Гуманістичний пафос роману, висока художня майстерність(описи природи, листи, батальні сцени, діалоги, авторські відступи – роздуми)Ідейний зміст назви твору.
114

Роман у новелах «Тронка».(«Полігон»).Глибокий ідейний смисл назви твору. Оригінальність жанру.
115

Новела - засторога «Залізний острів» із роману .  Символіка танку юних Тоні і Віталика на розпеченій палубі затонулого крейсера. Майстерне відтворення чистоти справжніх людських почуттів. О.Гончар – новеліст. Майстер відтворення внутрішнього світу героїв (ранні новели («Модри камень»,  «Ілонка»).
116

Художнє осмислення краси людських почуттів та філософії миті людського щастя  у новелі «За мить щастя». Образи Сашка Віденка, Лорі, художні засоби, їх зображення.
117

Проблемно – філософський роман «Собор», драматична історія видання твору . Символічний зміст назви та багатопроблемність роману.(роль духовного начала і краси в житті людини ,осуд бездуховності, історична пам'ять народу, добро і зло в житті .Особливості сюжету й композиції твору.. образи – персонажі. Проблема національного нігілізму , моральної ницості. Душевної пустоти в образі Володьки Лободи. Філософські та публіцистичні відступи про смисл буття, екологію природи й душі.
Особливість стилю О.Гончара: :лірико – філософський струмінь, романтичний пафос, естетизм
ТЛ: роман та його різновиди.
118

РМ№4 Письмова творча робота (за романом О.Гончара «Собор») (назва).
119

                            Григір Тютюнник
Стисла розповідь про письменника. Вічна тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації (новела «Три зозулі з поклоном»). Образ любові як втілення християнської цінності , яка вивищує людину над буденністю , очищає її душу . Звеличення благородних людських почуттів, чесності й порядності в житті . Зміщення часових  площин як художній засіб.
120



Оповідання «Оддавали Катрю» Порушення гострих морально – етичних проблем у творі, зображення складних родинних стосунків.
Особливості художнього стилю, «суворого реаліста», «живописця правди». ТЛ: новела, художня деталь.

121

                 Валерій Шевчук
Життєвий і творчий шлях митця. Зв'язок з давньою українською літературою. Тематико – жанрова різноманітність великої прози: роман – притча («На полі смиренному»), роман – балада («Дім на горі»), роман – триптих («Птахи з невидимого острова»). Повість «Початок жаху», роман «Юнаки з огненної печі».Модерні драми («Вертеп», «Сад божественних пісень». Автобіографічні мемуарні твори («На березі часу»).
122

Роман – балада «Дім на горі»(повість – преамбула та збірка новел «Голос трави»).Особливості композиції. Демонологічні мотиви. Використання традицій європейської балади ( сюжет кохання жінки й демонічної сили, трагізм) . Розгалуженість сюжету.
123

Барокове поєднання високого (духовного) і низького(буденного): дім на горі як фортеця нашої духовності, душі, підніжжя гори як поле боротьби добра і зла , світла й темряви. Барокові притчові мотиви й символи(самотність, роздвоєння людини, блудний син. дорога). Майстерність у використанні біблійних образів  і народних легенд. ТЛ:  бароко, притчовість, символічність, роман – балада.
124

Контрольна робота № 8 за темою «Проза другої половини ХХ ст.»(тестові завдання).
125

Тема №9.             Українська історична проза
Історичні твори П.Загребельного, Р. Іваничука, Ю.Мушкетика, І. Білика, В.Малика, Р.Федоріва.
П.Загребельний. Життя і творчість митця. Загальна характеристика творчості .Історичні романи як правдиві художні документи  з минулого нашого народу. Актуальні проблеми сучасності («Розгін», «Південний комфорт», «Брухт»). Літературні праці, есе(«Неложними устами митця»).
126

П.Загребельний «Диво»
 Історична основа й художній вимисел у творі.  Тема незнищенності памяті народу та його мистецьких звершень. Оригінальність композиції.
127

Софія Київська як історична памятка та художній символ. Образ Сивоока(проблема творчого начала в людині, свободолюбства, людської гідності).
128

 Князь  Ярослав Мудрий (проблема влади і людини). Образи вченого – патріота Гордія Отави та його сина Бориса. Проблеми життєвого вибору людини.
129

                         Драматургія
Криза в розвитку української драматургії й театру.
Окремі помітні явища в драматургії: драми на морально – етичні теми О.Коломійця( «Дикий Ангел»), В.Врублевський, Я.Стельмаха.
130

                            Я.Стельмах
Зображення в трагікомедії «Синій автомобіль» духовної і творчої кризи письменника. Особливості сюжету й композиції. Спогади митця про власне життя . Причини творчих невдач  письменника  через небажання збагнути складнощі сучасного життя . Постмодерністські мотиви у творі.
ТЛ: трагікомедія.
131

ПЧ   О.Коломієць «Дикий Ангел».
132

                Сучасна українська література
Історична картина літературного процесу  в Україні наприкінці ХХ ст.. – на початку ХХ1ст.. Стильове й тематичне оновлення української літератури. Виникнення нових літературних угрупувань: «Бу – Ба – Бу», «ЛуГоСад», «Пропала грамота», «Нова дегенерація». АУП(асоціація українських письменників). Сучасні часописи та альманахи.
133

Твори Г.Пагутяк, Ю.Андруховича, О.Забужко, І.Римарука, В.Слапчука, В.Махна, Є. Пашковського. Неоавангардистські, постмодерні пошуки в сучасній українській літературі. Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва1990-років. Зв'язок зі світовим постмодернізмом: поєднання різних художніх систем, синтезу мистецтва з анти мистецтвом ,елітарної і»масової «культур, карнавального, сміхового та серйозного ставлення до дійсності.

134
135


Російські поети про  Україну та її  культуру
Українська тематика у творах М.Ушакова(«Стихи о Шевченко», Старый Киев», «П.Г. Тычине»). Л.Вишеславського («Это украинское село», «Песня над полем плывет, и вздыхает», «Мова»). Б.Чичибабіна(«Приготовление борща», «Проклятие Петру», «С Украиной в крови», «Тарас»),  Л.Кисельова («В пятьдесят втором, холодном, трудном», «Я позабуду все обиды», «Цари»,  «Стихи о Тарасе Шевченко», «Луна позолотила иней», «Дом Шевченко», «Язык не может сразу умереть…»).
136

Контрольна робота №9 за темою «Українська історична проза, драматургія, сучасна українська література» (тестові завдання).
137

 Література рідного краю.
138

                     Узагальнювальне повторення 
Бесіда або дискусія про вершинні досягнення української літератури, зосередження уваги на ідейно – художніх особливостях, новаторстві письменників на тлі відповідного відрізка часу:  «Слово про Ігорів похід», Г.Сковорода, «Енеїда І.Котляревського, «І мертвим і живим» , «Великий льох» Т.Шевченка, «Чорна рада М.Куліша, «Мойсей»І. Франка, «Земля» О.Кобилянської, «Лісова пісня» Л.Українки, «Сонячні кларнети»  П.Тичини, «Поза межами болю» О.Турянського, «Маруся Чурай» Л.Костенко, «Дім на горі» В.Шевчука. Твори українських письменників у контексті світового літературного процесу.,
139

Література рідного краю
140

Підсумково-узагальнювальне повторення. Бесіда  про твори, які справили на учнів найбільше враження і викликали різні думки.



Напамять
·       П.Тичина «Арфами, арфами», «О, панно Інно», «Памяті тридцяти»
·       М.Рильський       один вірш ( на вибір)
·       Є.Плужник          один вірш ( на вибір)
·       В.Сосюра            «Так ніхто не кохав»
·       Б. Ігор-Антонич   один вірш ( на вибір)
·        В.Симоненко      один вірш ( на вибір)
·        Д. Павличко       «Два кольори»
·        Л.Костенко        один вірш ( на вибір), уривок з «Марусі Чурай»
·        І.Драч              «Балада про соняшник»
·        М.Вінграновський    один вірш ( на вибір)
·        Б.Олійник    «Пісня поро матір»
·        В.Стус          один вірш ( на вибір)   («Мені зоря…» чи « Як добре те….»)

Немає коментарів:

Дописати коментар