пʼятницю, 16 січня 2015 р.

Система уроків з теми "Прийменник"(презентація)




 Система уроків з української мови по темі
«Прийменник. Правопис прийменників»

   ( у класах з поглибленим вивченням української мови)
7 клас


                                                                                Учитель
                                                                    Сосницької гімназії
                                                                          ім. О.П.Довженка
Чех Валентина Василівна



Урок 1.
Тема. Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку у словосполученні.
Мета: розглянути прийменник як службову частину мови, його роль у словосполученні та реченні, особливості вживання, учити виділяти з тексту  словосполучення з прийменниками;  розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, уміння працювати зі схемами, слайдами; прищеплювати любов до рідної землі, природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиця, картки, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вибірковий диктант. Виписати службові частини мови.
Якоїсь доброї години гляне сонце із свого віконечка вниз, побачить, що там і земля, і люди, і худібка, і птиця помарніли і скучили за весною, та й спитає місяця-брата, чи не пора землю відімкнути? Місяць кивне головою, а сонце посміхнеться і на промінні спустить у ліси, у луки, в поля і на воду ключі, а вони вже знають  своє діло!                                      (М. Стельмах).
 ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- На які групи поділяються частини мови? ( слайд №1)
- Назвіть ознаки самостійних частин мови.
- Чим відрізняються службові частини мови? Назвіть їх. (слайд №2)
 









ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Пізнавальне завдання. Чи є даний уривок текстом? Чому?
          Діброві вітер виє,
           Гуляє полю
          Дороги гне тополю
          Самого долу.
(Учні вставляють прийменники, називають автора та назву твору).
-  З якою частиною мови найчастіше вживаються пропущені слова?
2. Робота за таблицею «Прийменник» (слайд №3)

3. Робота на дошці.
З’ясувати, на що можуть вказувати прийменники разом із повнозначними частинами мови.
- Защебече соловейко в лузі на калині  (Т. Шевченко). (місце)
- Спасівчани зайшли сюди після татарського погрому                        (А. Чайковський). (час)
- Настій квітів ромашки вживають у разі застудних захворювань. (мета)
- Через хворобу я пропустив заняття гуртка. (причина)
- Це поле простяглося на десять гектарів. (кількість)
( Узагальнення за слайдом № 4)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Виписати словосполучення з прийменниками.
Говорити про тебе, милуватися зорями, бігти слідом, зустрітися у театрі, прогулянка парком, за допомогою олівця, здатний до роботи, вийти в поле, оспівана в піснях, докласти зусиль.
2.Виконання вправи 443.
3. Робота в малих групах.
Згадати автора та  твір, у назві якого є прийменники.
А.Чайковський «За сестрою», Л.Костенко «Чайка на крижині», А. Малишко «Пісня про рушник», Б. Олійник «Пісня про матір», Т.Шевченко «Садок вишневий коло хати», С.Васильченко «В бур’янах», О.Довженко «Воля до життя», Г. Тютюнник «Вогник далеко в степу».
4. Робота з фразеологізмами.
Пригадати фразеологізми з прийменниками та пояснити їх значення.
(Тримати язика за зубами, піти зі світу, навести на розум, говорити за спиною,товкти воду в ступі, душа не на місці, дивитись у корінь,мати голову на плечах).
5. Виконання вправи 445.
- Що таке антоніми?
-Що називається синонімами?
VII. Підсумок уроку.
1.Фронтальне опитування.
- Які частини мови належать до службових?
-      Що називається прийменником?
- З якими частинами мови вживаються прийменники?
- Які смислові відношення можна виразити за допомогою прийменників?
2. Вибірковий диктант.
Виписати з вірша  словосполучення з прийменниками.
Пам’яті О.П.Довженка
                    Низький уклін чернігівській землі
                    І Сосниці над тихою Десною.
                    Він тут з душею мрійною, ясною,
                    Родивсь і ріс у цім простім селі.
            Він тут ходив на зорі світанкові,
            Вдихав життя, духмяний запах трав.
           Тут щирим серцем, сповненим любові,
           Він чари мови рідної вбирав.
Іван Гончар
VIII. Домашнє завдання.
1. Вивчити теоретичний матеріал на ст. 237.
2. Написати твір-мініатюру «Ми – земляки Довженка», використовуючи прийменники.
Урок 2.
Тема. Уживання прийменників. Прийменник як засіб зв’язку у словосполученні.
Мета: поглибити й закріпити знання учнів про прийменник, учити правильно вживати прийменники в словосполученнях; розвивати орфографічні вміння вживати прийменники  в - у, з – із - зі як засіб милозвучності;  виховувати пошану до рідної мови.
Тип уроку: урок формування практичних знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.    Читання творів-мініатюр.
2.    Індивідуальна робота (на картках)
1)   Дописати і пояснити фразеологізми.
Шила …мішку не утаїш,  покласти зуби …полицю,  вилами … воді писано, відкласти … довгий ящик,  хоч … рани прикладай,  викинути … голови.
          2)Відновити текст, визначити головну думку.
…суворої, крутої далини
Примчались… відпустку два сини.
Примчалися вродливі, чорноброві  -
Два деревця, що виросли … любові.
Таке лише приходило … сни –
Разом, неначе … казці  - два сини.
Матуся їм вічі загляда –
Й сама стає… диво молода.
…очах синів – для матері - тепло,
Та … кожного напружене чоло.
Мабуть, дороги їхні не прості,
Мабуть, усього бачили … житті.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
VI.  Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом. Розгляд таблиці на слайді №5   («Уживання прийменників з непрямими відмінками іменників»)
    2.Колективна робота. Виконання вправи 447 (з коментуванням).
     3.  Пояснення вчителя.
    Для милозвучності мовлення в українській мові вживаються варіанти окремих прийменників. Коли  доречно вживати  прийменник у , а коли – синонімічний  йому в; у якому випадку використовувати прийменники з, із, зі, зо ? Для відповіді на ці запитання розглянемо слайди № 6, 7.
 


4.Самостійна робота .
На кожне правило придумати по два приклади.
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота на карточках.
Замість крапок уставити потрібні прийменники.
І варіант. І якщо впадеш ти на чужому полі, прийдуть … України верби і тополі.  Попович … сходом сонця пішов до церкви. Позичив… три сотні. І будемо щебетати з милим на калині. Оборонці … зброєю в руках вийшли на стіни фортеці.  … страшенним ревом «яструбок» свічкою пішов у небо.
  ІІ варіант.  … одної ягоди немає вигоди. Тато привіз … Швейцарії кишеньковий годинник.  Діли … убогим заробіток. На весілля приїхали родичі … Старого Осколу.  Сьогодні … мною нічого не трапилося. Буду …  два дні дома. Я листуюся … одним студентом … Братислави.
  2.Самостійна робота . Назвати словосполучення з прийменниками, визначити відмінок та на що вказують.
Рідна земля
Немає нічого милішого за рідну землю. Особливими чарами віє від неї навесні. Оживає травичка і тягне до сонця свої вушка. Вона немов прислухається до жайворонкової пісні, що ллється з теплого голубого неба.
3.Робота на мультимедійній  дошці ( уставити потрібні прийменники, визначити відмінок іменників з прийменниками, пояснити вжиті орфограми) (слайд № 8)
VIII. Підсумок уроку.
IX. Домашнє завдання.
1.Вивчити теоретичний матеріал.
 2.Виписати по два прислів’я з прийменниками у, в, з, із, зі.

















Урок 3
Тема. Похідні й непохідні прийменники
Мета: сформувати в учні поняття про похідні та непохідні прийменники, навчити  правильно  використовувати їх у мовленні ; відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників;  сприяти підвищенню загальної ерудиції учнів.                                                                      
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
II. Перевірка домашнього завдання.
    1.Фронтальна бесіда.
- Яка частина мови називається прийменником?
- Яка його роль у реченні?
- Які прийменники вживаються з одним відмінком, двома, трьома?
- Які прийменники можуть вживатися з родовим, знахідним, орудним відмінками?
     2. Робота на дошці.
( Біля дошки три учні, речення написані заздалегідь)
Знайти словосполучення з прийменником, визначити відмінок.
1 учень. Було собі на Україні давнє місто Чорнобиль.
2 учень. Без вітру і билинка не колихнеться.
3 учень. Працю плуга по борозні видно.
III.Актуалізація опорних знань.
Записати речення, з’ясувати якою частиною мови є однакові за написанням і звучанням слова.
А навкруги засіяні поля. (прислівник)
Навкруги нас багато зелені. (прийменник)
IV. Оголошення теми і мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.    1.Розповідь учителя про похідні та непохідні прийменники за таблицею.( слайд № 9)


2.Опрацювання учнями теоретичного матеріалу в підручнику (ст. 240)  
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Виконання вправи 457 ( усно ).
2.Вибірковий диктант.
Виписати словосполучення з похідними прийменниками, усно пояснити    їх творення.
З-посеред усіх картин ; рожевощокий від морозу; прибирати біля хати; озиратися кругом себе; наприкінці  вдалої роботи; говорити про колектив; задля однієї тебе; за допомогою кольорів; край нашого села; стати в коло; неподалік від густого лісу.
3.Робота в групах.
Завдання на карточках  (3 групи).
1 група
1. Скласти речення, у яких би слова близько, довкола, кругом вживалися то як прийменники, то як прислівники.
2. Придумати 5 похідних прийменників, утворених поєднанням двох і більше непохідних прийменників.
3. Перекласти українською мовою: киоск по продаже,  по общему согласию, курсы по изучению.


2 група
1. Скласти речення, у яких би слова навкруги, мимо, поблизу вживалися то як прийменники, то як прислівники.
2. Придумати 5 похідних прийменників, утворених шляхом переходу іменників або прислівників у прийменники.
3. Перекласти українською мовою: по конечному результату, по непониманию,  небольшой по размеру.

3 група
1. Скласти речення в яких би слова поруч, назустріч, позаду вживалися то як прийменники, то як прислівники.
2. Придумати 5 похідних прийменників, утворених шляхом поєднання іменників та прислівників з непохідними прийменниками.
3. Перекласти українською мовою: по профессии, по графику, по течению.
4. Коментоване письмо. Виконання впр. 460.
3.                Творча робота. 
Описати картину, використовуючи похідні та непохідні прийменники, підкреслити, визначити, які вони за походженням.
(слайд №10)

Описати малюнок, використовуючи  похідні та непохідні  прийменники

6. Розподільний диктант. Поділити прийменники на 2 групи за походженням:
а) відіменні;  б) прислівникові;
відносно, всупереч, край, уздовж, внаслідок, довкола, круг, коло, поблизу після поруч, протягом, шляхом.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
1.Вивчити теоретичний матеріал ст.240
2.Виписати по 5 фразеологізмів з похідними та непохідними прийменниками, пояснити їх значення.


Урок 4 
Тема. Написання похідних прийменників разом, окремо і через дефіс.
Мета: ознайомити учнів із правилами написання прийменників, поглиблювати  їхні знання  про    похідні прийменники,  способи їх творення, вчити відрізняти префікси як частину основи від прийменників; розвивати творче мислення, уміння  будувати словосполучення, доречно використовувати похідні й непохідні прийменники;  виховувати шанобливе ставлення до рідного краю.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу та формування практичних умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.  
1.Зачитати фразеологізми з похідними і непохідними прийменниками і пояснити їх  значення.
2.Робота з реченнями, спроектованими на дошку.  (слайд №11)

 Порівняти омонімічні слова. До яких частин мови вони належать?
-                    Назвіть серед них прийменники. Яким способом вони утворилися?
-                    Чи належать ці прийменники до похідних?
-                    Поясніть як ви відрізняєте прийменники від інших частин мови   ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. 
VI.  Вивчення  нового матеріалу. 1.Записати словосполучення, вибрати з дужок потрібний прийменник, ставлячи іменник у потрібному відмінку. (слайд №12)
 
2.За допомогою схеми розкажіть про поділ прийменників за будовою.
(слайд № 13)
1.    За таблицею скласти зв’язки висловлювання на тему «Правопис похідних прийменників» (слайд № 14)
       
V. Закріплення вивченого матеріалу.
   1. Розподільний диктант (записати в три колонки: разом, через дефіс, окремо).
На відміну від, протягом, із-за, з-попід, за рахунок, із-над, задля, посеред, за допомогою, з-поза, всупереч, у відповідь на, з метою, попід, поза, у звязку з, понад, зважаючи на, назустріч, з-під, довкола, поміж, з-попід.     
   2. Скласти три речення з прийменниками, які пишуться разом, окремо, через дефіс.
   3. Вибірковий диктант.
       Виписати похідні прийменники, пояснити правопис.
       Тече вода з-під явора яром на долину (Т. Шевченко). Свята душа Марусі Чураївни крізь пісню чебрецями пророста  (В.Беля). Папороть цвіте посеред ночі в лісовім розмаї (М. Адаменко).  Я поміж них невидимим ходив, вклоняючись красі і силі (М.Адаменко). З-за гаю проміниться сонце рум’яне  (М. Адаменко).Навкіл зазвучать окарини й валторни, краса поетична нам душі огорне (М. Адаменко).                                           
    4. Скласти твір-мініатюру на тему:  «Рослини-символи в українців», використовуючи похідні прийменники
    5. Самостійна робота.  
1)  З поданих пар слів утворити словосполучення, додавши потрібні прийменники.
Змагатися, ворог; співати, весна; відповісти, лист; працювати, графік; виглядає, верба; знайти, картини; перескочити, тин; прийти, восьма година.
     2) Скласти речення з прийменниками з-за, з-поміж, з-під, із-за, з-над.
    VI. Підсумок уроку.
    Бесіда з учнями.
- Яка частина мови називається прийменником?
- Для чого служать прийменники?
- Як поділяються прийменники за будовою?
- Як пишуться похідні прийменники?
VII. Домашнє завдання.
1) Вивчити правило на ст. 237.
2) Виписати з оповідання О. Довженка «Зачарована Десна» 5 речень з похідними прийменниками.

















Урок 5.
Тема.  Узагальнення і систематизація вивченого про прийменник.
Мета: закріпити знання учня про прийменник як частину мови та навички правопису; розвивати вміння правильно вживати їх у мовлення, відрізняти від інших частин мови; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
II. Перевірка домашнього завдання.
1.Зачитування речень.
2. Перевірка теоретичного матеріалу.
- На які групи поділяються прийменники за походженням?
- Які є прийменники за будовою?
- Як пишуться похідні прийменники?
- Які похідні прийменники пишуться разом?
- Як пишуться прийменники з-понад, із-за, з-під?
- Який прийменник  «зайвий» у рядку : задля, поза, згідно з, понад, попід?
III. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.
1.                Робота на дошці.
Уставити прийменник у або в – 1 варіант;  з, зі, або із – 2 варіант.
I варіант.  Зайшов … школу, написала … зошиті, відпочивала … Одесі, … нас завжди весело, … міру можливостей.
II варіант.  Комісія … спорту; … нагоди святкування, конспект … математики; … злості; … гурток;… дізнатися… газети; повіяло… степу.
2. Ознайомлення зі схемою розбору прийменника як частини мови.
( слайд № 15)

1. Частина мови

2. За будовою

Разом, окремо, через дефіс

Простий, складний, складений

Прийменник

Похідний, непохідний

Р.в., Д.в., З.в., О.в., М.в.

5. Правопис

3. За походженням

4.З яким відмінком ужитий
3. Коментоване письмо. Розібрати прийменники як частину мови.
У найтемнішу ніч пам’ятай про сонце. Сьогодні мати почала діставати з-під сволока вузлики з насінням.
Хлюпочуться качаточка поміж осокою.
4. Робота в групах. Відредагувати речення. Записати у відредагованому вигляді. (слайд № 16)
5.Словниковий диктант (пояснити правопис).
З-під, поміж, поперед, незалежно від, щодо, з-перед, поруч, з допомогою, навколо, з-проміж, згідно з, із-під, попри, попід, довкола, незважаючи на,   з-посеред, під час, залежно від, в результаті, під, кінець, навпроти.
1.                Робота в парах. Скласти діалог «У бібліотеці» з 8-10 реплік, використовуючи прийменники. Використані прийменники записати, визначити вид за походженням.
V. Підсумок уроку      VI. Домашнє завдання
 Підготуватися до контрольної роботи по темі «Прийменник».
Урок 6.
Тема.  Контрольна робота з теми «Прийменник» (тестові завдання).
Мета:  перевірити якість засвоєння учнями матеріалу теми, рівень сформованості умінь і навичок правильно використовувати  прийменники у мовленні;  розвивати логічне мислення, уміння встановлювати відповідність між мовними явищами; виховувати в учнів відповідальне ставлення до навчання.
Тип уроку : урок оцінювання знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Проведення інструктажу щодо виконання тестових завдань закритої і відкритої форм.
IV. Виконання тестових завдань:
1)   Завдання закритої форми ( по 1 балу за кожне завдання):
1.    Визначити рядок, у якому є словосполучення без прийменника
а) поїхати до дідуся, змагатися між собою, не знаходити розв’язку;
б) зачитатися до ночі, закричати на нього, говорити з незнайомцем;
в) закінчити до вечора, стояти біля  двору, росте обабіч дороги;
г) вбачати в цьому, зорієнтуватися на головному, росте коло річки.

2.    У якому рядку прийменники з іменниками вказують на час:
а) під столом, на ганку, при зустрічі , зі школи;
б) в обід,  під ранок, за годину, близько одинадцяти;
в) через край, задля нього,  в коморі, в обідню пору;
г) на березі, під крилом, під вечір, при дорозі.
3.Визначити рядок, у якому всі прийменники  - похідні:
           а) поза, над, через, з-над;
           б) біля, поперед, з-під, після.
           в) задля, попід, край, всупереч;
           г) понад, кругом, перед, без.

4. Визначити, у якому рядку прийменники утворені від прислівників:
           а) упоперек, задля, заради, з-попід;
           б) назустріч, протягом, наперекір, близько;
            в) попід, у вигляді, з-поміж, край;
           г) крізь, близько, поруч, поза.
5. Визначити рядок,  у якому всі похідні прийменники утворені поєднанням непохідних:
           а) задля, з-під, посеред, з-поміж;
           б) через, з метою, біля, попід;
     в) на відміну, із-за, понад, коло;
     г) поза, край,  з-над,  навкруг.
6. Визначити , у якому рядку всі прийменники пишуться разом:
            А) на/відміну, з/поміж, у/гору;
             Б) згідно/з, на/проти, з/понад;
              В) незалежно/від, з/метою, у/ві;
               Г) за/для, у/супереч, з/боку.
2)               Завдання відкритої форми (по два бали за кожне завдання):
1.    У словосполученнях уставити прийменники у або в.
2.    … народі кажуть;  заїхав … магазин;  запитати … перехожого;  поглянути … вічі;  перебувати … автобусі;  виступати … ролі; поїхати … Львів;  купатися … озері;   … обидва кінці;  зустрітися …вечері.
3.    Утворити словосполучення, використовуючи прийменники; визначити відмінок .
Виглядати, школа;  говорити, зима;  виходити , круча;  говорити, рідне місто;  лікар, фах;  спілкуватися, сестра;  нести, себе.

4.    Знайти у реченні прийменники і розібрати як частину мови.
Майже на всіх сільських подвір’ях з-поміж інших квітів виділяється барвінок.
Край берега у затишку схилились три верби.         
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
Скласти зв’язну розповідь на  тему: «Прийменник  - службова частина мови».



2 коментарі:

  1. Я ТЕПЕРЬ ВЫПОЛНЯЮ ФИНАНСИОННО ИЗ-ЗА КРЕДИТА, ПОЛУЧЕННОГО МНЕ ОТ Бенджамина Ли. Я хотел бы довести это до сведения общественности о том, как я связался с господином Бенджамином после того, как потерял работу и получил отказ в ссуде в моем банке. и другое финансовое учреждение из-за моего кредитного рейтинга. Я не мог платить за детей. Я задерживала оплату счетов, меня собирались выгнать из дома из-за моей неспособности платить за квартиру. Именно в этот период моих детей забирали у меня приемные семьи. Затем я отправился искать средства в Интернете, где я потерял 3670 долларов, которые я одолжил у друзей, которые меня украли две компании, занимающиеся онлайн-кредитованием. Пока я не прочитал о том, что мистер Бенджамин Ли помогает людям с ссудой в Интернете, в котором было указано это электронное письмо (247officedept@gmail.com) где-то в Интернете, я все еще не был убежден из-за того, через что мне пришлось пройти, пока мой родственник, который духовенство также рассказало мне о действующей схеме ссуд по очень низкой процентной ставке 2 %% и прекрасных условиях погашения без штрафа за просрочку платежа. У меня нет другого выбора, кроме как связаться с ними, что я сделал через текст + 1-989-394-3740, и г-н Бенджамин ответил мне. получить кредитное уведомление о сумме кредита в размере 400 000 долларов США, на которую я подал заявку. Я эффективно использовал ссуду, чтобы выплатить свои долги и начать свой бизнес, и сегодня я и мои дети так счастливы и удовлетворены. Вы также можете связаться с ними по электронной почте: (247officedept@gmail.com) Горячая линия WhatsApptext: + 1-989-394-3740 Почему я это делаю? Я делаю это, чтобы спасти как можно больше людей, нуждающихся в ссуде, чтобы не стать жертвами мошенничества в Интернете. Спасибо и благослови вас всех, я Александр Артем из БК Horizon Park, Украина.

    ВідповістиВидалити