Пояснювальна записка до календарного планування
Українська мова 10
клас
Профільний рівень ( профіль –
українська філологія)
( 4 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 10-го
класу складено відповідно до Програми для профільного навчання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова: 10—11 класи.
Філологічний напрям (профіль - українська філологія). Профільний рівень / JI.I. Мацько, О.М. Семеног. - К.:
Грамота, 2011.
Форми контролю
|
1 семестр
|
II семестр
|
|||
Перевірка мовної теми
|
3
|
3
|
|||
Письмо:
|
|||||
переказ
|
1
|
1
|
|||
твір
|
1
|
1
|
|||
Правопис:
|
|||||
диктант
|
1
|
1
|
|||
Аудіювання
|
1
|
1
|
|||
Читання мовчки
|
1
|
-
|
|||
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
|||
Відповідно
оцінювання говоріння здійснюється заплановано виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу та усного твору.
Для цих видів робіт не відводиться окремий урок, а оцінки виводяться двічі на рік і виставляються в колонки без
дати.
Викладання
української мови у профільних класах філологічного напряму (профіль –
українська філологія) спрямоване на вирішення комплексу завдань: формування
усвідомленого ставлення до української мови як інтелектуальної, духовної,
моральної і культурної цінності, потреби знати сучасну українську літературну
мову й досконало володіти нею в усіх сферах суспільного життя, розвиток
інтелектуально-креативних здібностей, прагнення до творчого осягнення вершин
української культури й мистецтва слова; готовності до адекватного вибору й
отримання професійної гуманітарної (філологічної) освіти; поглиблення знань про
мову як багатофункціональну знакову систему й суспільне явище, розуміння
основних процесів, що відбуваються в мові, ознайомлення з мовознавством як
наукою і працями провідних вітчизняних лінгвістів тощо; засвоєння норм
мовленнєвої поведінки в різних сферах і ситуаціях спілкування та вдосконалення
умінь і навичок спілкування в науково-навчальній, соціально-культурній,
офіційно-діловій сферах, оволодіння різноманітними стратегіями і тактиками
ефективної комунікації тощо. Основна мета навчання української мови:
- систематизація
і поглиблення знань про мовну систему із залученням додаткових теоретичних
відомостей, знань і вмінь з культури мовлення;
- розкриття
стилістичних ресурсів одиниць фонетичного, лексичного, фразеологічного,
словотворчого, морфологічного рівнів мовної системи та їх виражальних засобів;
формування стійких ритмомелодійних умінь і навичок;
- ознайомлення зі
стилістичною системою сучасної української літературної мови, поняттями
“стилі”, “стилістичні засоби (фонетична, лексична, морфологічна стилістика)”,
“функціональні стилі”, “експресивні стилі”, “індивідуальні стилі”, “стилістичні
ресурси”, “стилістичні прийоми організації мовних засобів; джерелами
стилістичних засобів (античні, міфологічні, фольклорні);
- поглиблення поняття “текст”, удосконалення навичок побудови текстів
різних стилів і жанрів;
- опанування
виражальних засобів розмовного, наукового стилів мовлення;
- повторення,
систематизація, поглиблення знань крізь призму практичної та функціональної
стилістики.
Українська мова 10 клас
ІІ семестр
№
|
Зміст програмового матеріалу
|
Дата
|
Фразеологія як розділ мовознавства (6 год.)
|
||
65.
|
Фразеологічні одиниці
української мови: фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення,
фразеологічні сполучення.
|
|
66.
|
РЗМ № 15. Усний переказ тексту наукового стилю.
|
|
67.
|
Основні ознаки фразеологізмів. Джерела української
фразеології. Національна специфіка української фразеології. Актуальні
проблеми української фразеології на сучасному етапі розвитку мовознавчої
науки.
|
|
68.
|
Прислів′я і приказки,
крилаті вислови. Стійкі народні порівняння. Побажання, приповідки, каламбури,
їх оцінний зміст.
|
|
69.
|
РЗМ № 16. Читання мовчки тексту наукового стилю. Переглядове
читання (практично).
|
|
70.
|
Багатозначність,
синонімія та антонімія фразеологізмів. Фразеологія власне українського
походження. Фразеологізми з античної міфології. Фразеологія художнього
мовлення, наукова, публіцистична, офіційно-ділова.
|
|
71.
|
Фразеологізми з
професійної мови. мовні кліше, штампи, складні найменування. Крилаті вислови.
Фразеологічні запозичення з інших мов.
|
|
72-73.
|
РЗМ № 17-18. Письмовий вибірковий переказ тексту наукового стилю.
|
|
74.
|
Стилістика і культура мовлення. Національно-мовний
колорит фразеологiї. Уживання фразеології у
різних стилях. Стилiстичні засоби фразеологiчних одиниць у творах видатних письменників.
Фразеологічні словники і довідники.
|
|
Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників (3 год.)
|
||
75.
|
РЗМ № 19. Робота над помилками, допущеними у переказах.
|
|
76.
|
Словники як відображення
історії і культури українського народу. Загальні відомості про словники.
Основні типи словників, особливості їх побудови. Енциклопедичні, лінгвістичні
(одномовні, двомовні, перекладні) словники. Відмінність словникових статей у
різних словниках.
|
|
77.
|
З історії
лексикографії. Словник Лаврентія Зизанія (1596 р.), "Лексикон"
Памво Беринди (1627 р.).
|
|
78.
|
Сучасні словники
української мови. Українські електронні словники. Стилістика і культура мовлення. Стилістичні засоби
лексикографії.
|
|
Морфеміка і словотвір української мови як учення про будову і творення слів (8 год).
|
||
79.
|
Морфемна і словотвірна
структура слова. Мотивоване і мотивуюче слово, структурно-семантичні зв'язки
між ними. Основа похідна і непохідна. Твірна основа та словотворчий формант.
Словотвірний тип і словотвірне значення.
|
|
80.
|
Основні способи
словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні.
|
|
81.
|
РЗМ № 20. Усний
вибірковий переказ тексту художнього стилю.
|
|
82.
|
Історичні зміни в
морфемному складі слова: спрощення, перерозклад, ускладнення. Сучасні
тенденції в українському словотворі.
Етимологія як учення про походження слів.
|
|
83.
|
Словотвір іменників на позначення назв жителів певного
населеного пункту.
|
|
84.
|
Творення присвійних
прикметників. Творення прикметникових
форм від різних географічних назв.
|
|
85.
|
Переклад російських лексем на позначення назв осіб
за професією українською мовою. Основні способи творення дієслів, прислівників.
Складні, складноскорочені слова, способи їх творення та написання.
|
|
86 87
|
РЗМ № 21-22. Контрольний вибірковий переказ
тексту художнього стилю.
|
|
88.
|
Стилістика і культура мовлення. Стилістичне
використання засобів словотвору. Синонімія словотвірних афіксів.
Національно-специфічне вживання зменшено-пестливих форм. Особливості вживання
осново- і словоскладання, абревіатур, їх правильна вимова.
|
|
89.
|
Усунення помилок,
пов'язаних із порушенням норм українського словотвору. Морфемний словник.
Етимологічний словник.
|
|
90.
|
РЗМ № 23. Робота над помилками, допущеними у переказах.
|
|
91.
|
Контрольна робота за
темою ,, Українська лексикографія як розділ мовознавства про укладання словників. Морфеміка і
словотвір української мови як учення
про будову і творення слів ”.
|
|
Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови (30
год).
|
||
92.
|
Граматичні категорії,
граматичні значення і граматичні форми. Основні способи вираження граматичних
значень.
|
|
93.
|
Основні поняття морфології. Словозміна.
Парадигма. Словоформа.
|
|
94.
|
РЗМ 24. Аудіювання
тексту наукового стилю (критичне). Оцінка прочитаного.
|
|
95.
|
Повнозначні та службові
частини мови. Вигуки і модальні слова. Взаємоперехід частин мови. З історії вивчення частин мови. Складні випадки
правопису різних частин мови.
|
|
96-97.
|
РЗМ № 25-26. Доповідь
на суспільну тему в публіцистичному
стилі на основі двох-трьох джерел .
|
|
98.
|
Стилістика і культура мовлення. Морфологічні
засоби виразності мови. Морфологічні
норми. Нормативне вживання форм слова.
|
|
99.
|
Самостійні частини мови. Іменник як частина мови.
Лексико-граматичні розряди іменників.
|
|
100-101.
|
РЗМ № 27-28. Контрольний письмовий твір на суспільну
тему в публіцистичному стилі.
|
|
102.
|
Граматичні категорії
іменника. Категорія числа, її значення та граматичні засоби вираження.
Словозміна іменників. Форми іменників О.в. і М.в. з прийменниками на
позначення руху у просторі. Н.в. іменників із сполучниками як, мов, неначе, мов.
|
|
103.
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. Родовий
відмінок іменник ІІ відміни.
Невідмінювані іменники. Число іменників.
|
|
104.
|
Іменники, що вживаються
в обох числових формах, мають лише форму однини або множини.
|
|
105.
|
Стилістика і культура мовлення. Словозмінні паралелі
іменників, їх стилістичні особливості. Рід відмінюваних і невідмінюваних
іменників, їх стилістичні властивості. Особливості роду іменників - назв осіб
за професією, посадою, званням тощо.
|
|
106.
|
РЗМ № 29. Контроль аудіювання.
Робота
над помилками, допущеними у переказах.
|
|
107.
|
Прикметник як частина мови, значення, морфологічні ознаки,
синтаксичні функції. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні,
відносні, присвійні), їх особливості і функціонування в мовленні. Перехід
відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні і відносні.
|
|
108.
|
Ступені порівняння
якісних прикметників, їх творення. Зміни приголосних при творенні ступенів
порівняння прикметників. Повні і
короткі форми прикметників, стягнені і нестягнені форми повних прикметників,
особливості їх функціонування в сучасній українській мові.
|
|
109.
|
Творення відносних і присвійних прикметників.
Відмінювання прикметників.
|
|
110.
|
Стилістика і культура мовлення. Стилістичне
використання якісних, відносних, присвійних прикметників. Синоніміка форм
ступенів порівняння прикметників. Стилістична роль повних і коротких
прикметників. Наголошення відмінкових форм прикметників. Помилки у вживанні
форм ступенів порівняння. Синоніміка прикметників і непрямих відмінків
іменників. Словник епітетів української мови.
|
|
111.
|
Контрольна робота за темою ,,Частини мови. Іменник.
Прикметник ”.
|
|
112.
|
Своєрідність
займенника як частини мови. Співвідносність займенників з іншими
частинами мови. Розряди
займенників за значенням, їх характеристика. Групи займенників. Відмінювання
займенників. Явище прономіналізації. Словотвірні характеристики займенника.
Правопис займенників. Написання заперечних, неозначених займенників.
Прономіналізація. Перехід займенників в інші частини мови.
|
|
113.
|
Стилістика і культура мовлення. Стилістичні функції
займенників. Синонімічні заміни особових займенників. Наголос у займенниках.
Функції займенника воно.
|
|
114.
|
Числівник як
частина мови, значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції.
Формування числівника як частини мови.
Число і числівник. Розряди
числівників за значенням (кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні,
порядкові), їх характеристика. Групи числівників за будовою.
|
|
115.
|
Відмінювання
числівників. Паралельне використання відмінкових форм числа. Паралельне
вживання числівників з іменниками у непрямих відмінках.. Написання
числівників і відчислівникових слів (дванадцятиповерховий,
десятимільйонний).
|
|
116.
|
Стилістика
і культура мовлення. Стилістична роль числівників. Правильне використання
відмінкових форм числівників. Наголос у числівниках. Синонімія числівників.
Сполучення іменників з іменниками.
|
|
117.
|
Дієслово як частина мови,
значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Форми дієслова:
дієвідмінювані, відмінювані, незмінні. Зміни звуків в особових формах
дієслів. Безособові дієслова.
|
|
118.
|
Особливості семантики, граматичні ознаки
дієслів. Дві основи дієслова. Поділ дієслів на дієвідміни. Словозміна дієслів
І та ІІ дієвідміни.
|
|
119.
|
Види дієслів (доконаний
і недоконаний), їх творення, вживання одного у значенні іншого. Часи дієслів
(теперішній, минулий, майбутній), їх
творення. Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий), їх творення.
|
|
120.
|
Особові, родові,
числові форми дієслів. Перехідні і неперехідні дієслова. Стан дієслова.
Зворотні дієслова. Чергування приголосних в особових формах дієслів
теперішнього та майбутнього часу.
|
|
121.
|
РЗМ № 30. Стаття в
газету на морально-етичну тему.
|
|
122.
|
Стилістика і культура мовлення. Стилістичні можливості
граматичних форм часу, способу, особи, виду, стану дієслів. Функції дієслова в художному
стилі. Синонімія форм часу дієслів. Стилістичне вживання способових і часових
форм дієслова.
|
|
123.
|
Дієприкметник як особлива форма
дієслова. Дієслівні та прикметникові характеристики дієприкметників. Активні
та пасивні дієприкметники, їх відмінювання.
|
|
124.
|
Творення і правопис
дієприкметників. Відмінювання і вживання дієприкметників. Дієприкметниковий
зворот. Перехід дієприкметників у прикметники. Безособові форми на - но, -то.
|
|
125.
|
Дієприслівник як незмінювана форма дієслова: лексичні,
морфологічні ознаки, особливості їх творення. Дієприслівники доконаного і
недоконаного виду. Дієприслівниковий зворот. Творення і вживання
дієприслівників.
|
|
126.
|
Стилістика
і культура мовлення. Стилістичні функції дієслівних форм.
|
|
127.
|
Прислівник як частина мови: лексичне значення,
морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Розряди прислівників за значенням:
обставинні й означальні. Морфологічні типи прислівників. Ступені порівняння
означальних прислівників.
|
|
128.
|
Правопис прислівників і прислівникових
сполучень. Прислівники за походженням. Написання не з прислівниками.
|
|
129.
|
Стилістика і культура мовлення.Стилістичні особливості
прислівників із суфіксами емоційної оцінки. Правильне наголошування
прислівників. Мовленнєві помилки у вживанні прислівників і шляхи їх
подолання.
|
|
Службові частини мови,
їх загальна характеристика (7 год.)
|
||
130.
|
Прийменник, його
особливості. Групи за походженням та морфологічним складом. Правопис
прийменників.
|
|
131.
|
Особливості вживання
деяких прийменників. Синонімія прийменників. Перехід повнозначних слів у
прийменники.
|
|
132.
|
Сполучники сурядності
та підрядності. Морфологічні типи сполучників. Правопис сполучників.
Особливості вживання деяких сполучників. Перехід повнозначних слів у
сполучники.
|
|
133.
|
Частка, їх функції,
групи за значенням. Правопис заперечних часток.
|
|
134.
|
Зв`язка. Вигуки, їх ознаки та розряди. Правопис вигуків і
особливості їх вживання. Розділові знаки у реченнях з вигуками.
Звуконаслідувальні слова.
|
|
135.
|
Контрольний диктант.
|
|
136.
|
Стилістика і культура мовлення. Стилістичні функції
службових частин мови. Синонімія прийменникових конструкцій. Повторення
прийменників, сполучників як засіб увиразнення мовлення.
|
|
137.
|
Функції модальних,
заперечних часток. Естетична цінність часток і звуконаслідувань. Стилістичні
функції вигуків. Національні етикетні вигуки.
|
|
138.
|
Контрольна робота за темою ,, Українська морфологія як розділ мовознавства про частини мови”.
|
|
139.
|
РЗМ № 31. Бібліографія.
Анотація.
|
|
140.
|
РЗМ № 32. Ділові
папери: звіт про виконану роботу.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар