Завдання з української мови та
літератури для III етапуВсеукраїнської олімпіади
8 клас
Завдання з української мови
1 .Напишіть твір-роздум дискусійного характеру на одну
з тем: *Чи для всіх школярів уроки фізкультури є необхідними? *Навіщо вивчати
орфографію в добу комп'ютеризації? (20 балів. За кожну помилку знімається 1
бал) Обсяг - 1 сторінка.
2.Доберіть до поданих слів фразеологізми-синоніми. Уведіть фразеологізми в речення.
2.Доберіть до поданих слів фразеологізми-синоніми. Уведіть фразеологізми в речення.
Хвилюватися, голодний, близько, соромитися, ледарювати. (5 балів)
3. Перекладіть
українською мовою.
дежурньїй
по школе; бежать по улице; по случаю; по заказу; по требованию; по делу; по ошибке; узнать по походке; прийтись по вкусу; по прибьітии (5 балів)
4. Утворіть
іменники від поданих прикметників: глибокий, убогий, теплий, пишний, темний. А тепер утворіть збірні іменники від таких слів: жінки, офіцери, татари,
картопля, шити. Розберіть утворені слова за будовою. (10 балів)
5. Спишіть речення. Вставте пропущені
букви та розділові знаки. Зробіть повний синтаксичний розбір двох речень (на вибір).
*3
в...ликим пензлем у в...ликих капцях фарбує гном оранжевий дашок (Л. Костенко).
*3
темного моря б...лявая хвил...чка до приб...режного каменя горн...ться (Леся
Українка).
*Вклоніться
люди майстрові старому володареві слова й р...месла! (П. Перебийте).
*Дороги
нищимо завалюєм ст...жки хоча ніхто за нами не ж...неться (М.Бровко).
*Ліси
мої хто васуб...реже?! (О. Пахльовська) (10 балів)
Завдання
з української літератури
1. Розкрийте
зміст поняття «Усна народна творчість». Назвіть матеріальні форми виявлення
народної творчості. Визначте жанри усної народної словесності. Які сталі
художні засоби використовуються у фольклорних творах? (10 балів)
2. Дайте
відповіді на 5 запитань (на вибір).
·
До якого роду
словесної творчості належить народна пісенна творчість? Назвіть різновиди
народних пісень.
·
Звідки походить
термін лірика? Які твори називаються ліричними?
·
З якого твору ці
рядки: «Рід до роду листи пише та на Україну. Пише листи розмаїті, пише й розсилає все на тую Україну, де родину має» ? Охарактеризуйте тему та
основну думку твору.
·
З якого твору ці
рядки: «Без милого долі нема, стане світ тюрмою, без милого щастя нема, нема і спокою. Де ти, милий, чорнобривий, де ти? Озовися! Як без тебе я горюю,
прийди подивися!» Пригадайте, у якому творі Т. Шевченка дівчина так само
тужить за милим. Що спільного в настроях цих творів, емоціях
героїнь?
·
Де й коли
народилася Маруся Чурай?
·
Хто з відомих
українських поетів XVII - XVIII ст. часто звертався до жанру епіграми? Дайте
визначення жанру епіграми.
·
Які ліро-епічні твори героїчного та соціально-побутового
змісту виконувалися народними співцями речитативом? З яких обов'язкових
компонентів складаються ці неповторні фольклорні шедеври?
·
Звідки походить
термін бароко? Що він означає?
·
Назвіть дату
звільнення Тараса Шевченка з кріпацтва та учасників цієї благородної справи.
2.10. Чому Іван Котляревський визначив жанр драми
«Наталка Полтавка» як «опери малоросійської»?
(Кожна
правильна відповідь оцінюється 2-ма балами.
Найвищий бал - 10).
3. Напишіть
твір на одну з тем:
"Як
не любити любов'ю наснажених, мудрістю сповнених книг..." (М. Рильський).
Мотиви
патріотизму в українських історичних піснях.
Алегоричність
образів у байках П. Гулака-Артемовського.
Громадянська
позиція людини в суспільстві (за творами Т. Шевченка).
(20 балів. Обсяг- 1,5 сторінки)
Всього: 55 балів
Завдання з української мови та
літератури для ІІІ етапу
Всеукраїнської олімпіади.
9 клас
Завдання з української мови
1. Напишіть
твір за поданим початком з елементами діалогу. Обсяг- 1 сторінка.
Ми їхали трамваєм. Був кінець січня, новорічні свята
лишилися позаду, але про них нагаоували звалища ялинок, що виднілися де-не-де
за вікнами. Зовсім недавно вони сяяли різнобарвними вогниками, дивували
іграшками. Деякі ялинки повиносили з квартир із залишками серпантину, гірлянд.
На ялинках, викинутих на звалища, прикраси виглядали безглуздо і жалюгідно... (20 балів. За кожну помилку знімається 1 бал).
2. Складіть
речення за поданими схемами.
*_________=========__.__.__.__;__________=========.
*__ __ __ __________=========,_________і________=========.
*________, __ __ __ __,=========, однак __ __ __ _ _________=========.
(5 балів)
3. Спишіть
речення, вставте пропущені літери й розділові знаки. Зробіть синтаксичний
розбір одного речення (на вибір).
3.1 Р...ве Дніпро й лани широкополі м...дами пахнуть колосом
шумлять (А.Малишко).
3.2 Морозом
скувало степ а потім враз ро...гасло (О. Гончар).
3.3 Обід уже
давно був готовий проте ро.. .давати його не було наказу (О.Гончар).
3.4 Усе іде
але не все минає над бер...гами вічної ріки (Л. Костенко).
3.5. Хату
батьків Тараса зам...ло до стріхи а дерева тільки в...ршками виглядали з-під
снігу (Д.Красицький). (5 балів)
4. Перекладіть
текст українською мовою.
Февраль
- финал зимы. Последние холода. Ледяной ветер гуляет в открытом поле, носится в
лесу меж голых берез й осин, забивает еловые лапы снегом. А в безветрие все осьпано
инеем. Шелковистая вата снегов нежно румянится в свете заката. Крепкие морозы в
феврале бывают только
по ночам. Днем в затишье начинает пригревать солнце. Недаром февраль (по-народному) двуликий месяц: й лютень, й бокогрей. День ото дня становится светлее. Впереди - предвесенье. Но еще зима, зима... (15 балів)
по ночам. Днем в затишье начинает пригревать солнце. Недаром февраль (по-народному) двуликий месяц: й лютень, й бокогрей. День ото дня становится светлее. Впереди - предвесенье. Но еще зима, зима... (15 балів)
5. Заповніть
таблицю «Сполучники в складносурядному реченні».
Розряд
|
Сполучники
|
Смислові
зв'язки
|
Приклади
|
(5 балів)
Завдання
з української літератури
1. Розкрийте зміст поняття «афоризм». Наведіть
приклади. Хто з українських письменників XVIII століття активно використовував
у власній творчості афоризми? (10 балів)
2. Дайте відповіді на 5 запитань (на вибір).
·
Які збірки
Сковороди ви знаєте? Назвіть роки їх створення.
·
Які риси
відрізняють фольклорний твір від твору власне літературного?
·
Чому І.
Котляревський вважається зачинателем нової української літератури?
·
До якого жанру
належить «Енеїда» І. Котляревського?
·
Які ви знаєте
етапи українського весілля?
·
Про якого
українського письменника, народженого 1778 року, Іван Франко сказав: «Творець
людової повісті, один із перших того роду творців у європейських письменствах»?
Назвіть два відомі вам твори, написані ним.
·
Чим, на вашу
думку, відрізняються поняття «літературний напрям» і «літературна течія»?
Назвіть відомі вам літературні напрямки.
·
Який твір Максим
Рильський назвав «Енциклопедією українського життя XVIII століття» ? Чому?
·
Хто з випускників Києво-Могилянської академії досяг
успіхів у культурній та державницькій діяльнії і України?
·
Які пісні
використані в драмі «Наталка Полтавка» ?
(Кожна
правильна відповідь оцінюється 2-ма балами.
Найвищий бал - 10).
3. Напишіть твір на одну з тем:
«Любов
виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю» (Г.Сковорода).
«Він
між нами тепер! Він зібрав нас усіх! Хто ж на поклик його озоветься? З-поза
довгих ста літ чи ви чуєте сміх? То Іван Котляревський сміється» (М.
Вороний).
3.3. Хто зневажає рідний край, той серцем немощний
каліка» (Т. Шевченко)
3.4.Етика сімейних стосунків (за повіотю Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся»).
3.4.Етика сімейних стосунків (за повіотю Г. Квітки-Основ'яненка «Маруся»).
(20 балів. Обсяг - 1,5 сторінки)
Завдання з української мови та літератури для III етапуВсеукраїнської олімпіади 10 клас
Завдання з української мови
1. Складіть невеличке оповідання
- жарт «Щось у лісі шелестить...», увівши до нього фразеологізми ні з сього ні
з того, ні живий ні мертвий, зуб на зуб не попадає, мурашки полізли по спині, і
дух затаїв. (20 балів. За кожну помилку
знімається 1 бал. Обсяг - 1 сторінка).
2. Перепишіть текст, розставте розділові знаки, зробіть синтаксичний
розбір одного складного речення (підкресліть головні й
другорядні члени, визначте, якими частинами мови вони виражені, накресліть схему речення).
*
Наука без совісті спустошує душу стверджував видатний французький гуманіст
Франсуа Рабле. * Для вченого коли він захоплений пошуком істини досить часто не
існує понять добра і зла. *Вони зазвичай з'являються потім коли починається
використання наукового результату. *Характерна з цюго погляду відповідь Енріко
Фермі. * Коли йому докоряли за участь у створенні атомної бомби він казав До
чого тут мораль це була просто гарна фізика. * І все ж учений повинен усвідомлювати на які наслідки своїх відкриттів
слід сподіватися. *Нині неприпустимою є праця вченого задля задоволення власної
допитливості. (5 балів)
3. Утворіть від поданих слів
похідні зі зменшувальними та збільшувальними суфіксами. (5
балів)
Дід, баба, хліб, хмара, кіт.
4. Доберіть лексичні синоніми (хоча б
по одному) до поданих слів. (5 балів) Масштаб, горизонт, клімат, сприяти,
полюс.
5. Перекладіть запропоновані словосполучення українською
мовою, не вживаючи кальок з російської.
При
виде, плохо видеть, безотлагательное дело, народ безмолствует, за бесценок,
битком набиться, богатырское здоровье (про людину), идти по ступенькам,
согласно приказу, при выгодных условиях.
(5 балів)
Завдання
з української літератури
1. Дайте
визначення поняття нарис. Назвіть автора й твір, в основу якого покладено
нарис.
(5
балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Питання висвітлено на 50% - 2,5
б.).
2. Зробіть
ідейно-художній аналіз поезії Валентина Беля.
Співало
літо рясно на покосах, Ріки манила прохолода
синя,
Петрівка
жар із горна вимітала, Забута пісня аж у саме
серце,
Блакить
прозора в променистих росах і матіола п
'янко попросила
Початок
літа в чебрецях купала. Зібрати щастя в золоте
відерце.
Стара черемха заздро поглядала
На першу вишню, визрілу несміла,
А літо, мов на крилах, колихало
Надій людських гармонію стосилу.
(15
балів: тема - 5 балів, художні засоби
- 5 балів, віршовий розмір - 5 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал). 3. Напишіть твір на
одну з тем:
1. Образ
Богдана Хмельницького в думі «Хмельницький і Барабаш».
2. Традиції
письменника-класика Панаса Мирного в сучасній прозі.
3. «...Народ
не вибирають. І сам ти - тільки брунька у нього на гіллі. Для
нього і живуть, за нього і вмирають, ой не тому, що він
найкращий на землі...» (Ліна Костенко)
(20 балів. Обсяг - 1,5 сторінки)
Завдання з української мови та літератури для III етапу
Всеукраїнської
олімпіади
11 клас
Завдання з української мови
1. Напишіть твір-роздум «У чому цінність людського
життя?»
(20 балів. За кожну помилку знімається 1 бал. Обсяг - 1 сторінка).
2. За поданою схемою складіть складне речення з теми:
роль рідної мови (слова) в житті людини (нації)
[ ]: [
|, (що ), а тому ( ).
Підкресліть
члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну
характеристику всій конструкції. (15 балів)
З.Наведіть п'ять фразеологізмів
із числівником сім, поясніть їх значення.
(5 балів)
4.До українських експресивних слів дібрати нейтральні,
з кожною папою слів складіть речення.
Скамстролити, спартолити, собічити, валандатися,
закоцюбнути. (5 балів)
5.Відредагуйте текст, розставте розділові знаки.
Дніпро
сама більша ріка України. Вона третя по розмірам у Європі після Дунаю та Волги.
Український народ завжди полюбляв свою «священну ріку», її велич ославлена в
народних піснях описана в художніх творах письменників та художників. (5 балів)
Завдання
з української літератури
1.Дайте відповідь на питання: новела та оповідання на
зламі XIX - XX віків: спільне й відмінне, художні риси, основні представники та
їхні твори. (5 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал. Питання висвітлено
на 50% - 2,5 б.).
2.Зробітьааейно-художній аналіз вірша Світлани
Решетової «На могилі Роксолани»,
Ось Роксолани усипальня. Лежить в чужій землі богиня,
Ось Роксолани усипальня. Лежить в чужій землі богиня,
В якім по вірі вона клані ця
українська берегиня,
Була тоді, Лісовська Настя? синів
турецьких рідна мати,
Хоча й зазнала жінка щастя що вміла пам
'ять зберігати
в раю турецького султана, в душі, у
пісні, в рідній мові,
та відчувала безталання що що мала колір світанковий.
і мріяла про Україну, Стоїть могила Роксолани.
коли
народжувала сина. Тут
біло, тихо і так гарно.
Богам
своїм поклони била - Шипшини гілочку в гравюрі
слов
'янська віра була мила, не змили ні
дощі, ні бурі
бо
в серці вічно жив Рогатин - І молитовник на
граніті,
містечко
рідне у Карпатах, і так багато білих квітів.
смерек
прадавніх срібні бризки, Нема червоних, тільки
білі,
і
хата батькова так близько, чи, може,
туга то зомліла,
і
Настя йде високим плаєм, чи то душа у
безнадії
а
стежці тій кінця немає, благала
подихом надії,
бо
то у сні Вже
батько й мати щоб вітер дарував їй крила,
її
виходять зустрічати... й
вона додому полетіла.
Та скам'яніло у мовчанні її безпомічне ячання.
(15
балів: тема - 5 балів, художні засоби -
5 балів, віршовий розмір - 5 балів. За будь- яку помилку знімається 1 бал).
3.Напишіть твір на одну з тем
*Роман
Василя Барки «Жовтий князь» як реквієм жертвам голодомору.
*"А
мені ти фата-моргана на пісках емігрантських сахар " (образ України в поетичній
творчості Є. Маланюка).
*Внутрішні
конфлікти і пошук власного «Я» героїв у творчості Миколи Хвильового.
*"Справжній класик... - це той письменник, який легко став сучасником усіх
епох» (Сент-Бев).
Завдання
ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
з української мови та літератури
8 клас
І.
Виконайте завдання:
1. Охарактеризуйте різновиди художніх образів.
2. Назвіть усі відомі вам фольклорні жанри. В чому, на вашу думку,
полягає відмінність між народним переказом і легендою, думою та історичною
піснею? Чи є щось спільне між голосінням та народною думою?
3.Кого вважають першим письменником нової української літератури? Чому?
4. Який твір Т.Г.Шевченка розпочинається піснею невільників, що
страждають у турецькому полоні? Доведіть, що це пісня патріотів рідної землі.
5. В одній із лірницьких колядок, у якій співається про дозвіл
повипускати з пекла грішні душі, даний Ісусом Христом Богоматері, є
застереження щодо трьох душ, яких випускати не можна. Серед них таке:
Ще й
другу душу не випускати,
Що
зневажала батька та матір,
Що
зневажала, словом вкорила,
Словом
вкорила, судом осудила.
Доведіть на основі відомих вам українських народних дум, що
пошана до
батька-матері була справжньою святістю для українського народу.
15 б.
ІІ.
Дайте обґрунтовані відповіді на запитання.
1. У чому, на вашу думку, полягає головна й принципова
відмінність давньоруського епосу «Слово про похід Ігорів» від епічних поем
«Пісня про Роланда» та «Витязь в тигровій шкурі»?
2. Птахи і тварини в «Слові
про похід Ігорів», їх ставлення до Ігоревого війська. Чому, на вашу думку, воно
є саме таким?
6 б.
ІІІ.
Дайте чіткі, лаконічні відповіді на запитання.
1. В одному з віршів української поетеси Оксани Пахльовської,
написаному після Чорнобильської трагедії, є слова:
О земле,
поґвалтована й безсила!
Чому ж
ти не прокинулась тоді,
Коли
тебе, окрадену, будили?!
Алюзією (відсиланням) до якого
відомого вам твору є ці слова сучасної поетеси? Як ви їх розумієте?
2.У якому із відомих вам віршів Т.Г.Шевченка втілена філософія життєвої
активності людини? Процитуйте ці рядки.
5 б.
IV. Спишіть речення, розставте необхідні розділові знаки.
Випишіть із них в один стовпчик поширені, а в інший непоширені словосполучення
та зробіть їх (словосполучень) розбір.
1. Всім
серцем любіть Україну свою і вічні ми будемо з нею.
2. Пишний
рум’яний хліб спечений дбайливими руками матусі
гордо красувався на столі.
3. Оновлена
заквітчана весняним цвітом земля радісно усміхалася золотавому сонцю.
4. Наша
старенька бабуся сяючи радісною усмішкою стрічала нас біля знайомих воріт.
5 б.
V. Запишіть
речення, розставивши, де потрібно, розділові знаки, зробіть їх синтаксичний
розбір за членами речення.
Ми з сестричкою пішли до
лісу збирати гриби й раптом побачили білочку в пухнастій руденькій шубці.
Осінній ліс як барвисте диво. Життя прожити не поле перейти. І сірі мурашки і
бджілки в чорно-жовтих оксамитових платтячках і москалики з чорненькими
ґудзичками на червоних «мундирах» все очевидно почувши поклик весни повилазило
зі своїх зимових схованок.
10 б.
VІ. Виконайте наступні завдання:
1.Поясніть значення фразеологізмів, доберіть до кожного з них по 1-2
фразеологізми-синоніми:
Ні в тин, ні в ворота; мати в тямці; фарбованого лиса бачити; з
кондака; ні пари з уст; як кіт наплакав; наговорити сім кіп гречаної вовни;
з-під дощу під ринву потрапити.
4 б.
2. Напишіть затранскрибовані слова: и
[р о з в й а з у й у], [л ´ й е ж] (місто), [к ´ й у в е т], [р о ж: е
в р’ у й е
ц´:а ],
и
[п р е
м й е р], [в й е н т´й а н]
(місто), [т´м’ а н´ і й е], [д´ і х’ т´ а р],
и
[б е ш: ч а с н и й ], [с´ м’ і й е с´ : а ]. Чому, на
вашу думку, не однаково передаються на письмі звукосполучення [т´м’] та [с´ м’] в
підкреслених словах? З яким мовним явищем це пов’язано? 4 б.
3 Визначте, який тип мовлення
відображає дійсність у динаміці, русі, розвитку, а який – в статиці,
непорушності? Наведіть приклади обох типів мовлення (по
3-4 речення).
4 б.
4. З’ясуйте, яким спільним значенням поєднане слово синтаксис
зі словами: синдром, синдикат,синхронний(процес). 2 б. (Всього за VI завдання
- 14 балів)
Всього:
55 балів
Завдання
ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та літератури
9 клас
І.
Виконайте завдання:
1. З’ясуйте, у чому полягає
синкретизм і символізм усної народної творчості. Що в ній символізує тополя, верба, сосна, смерека чи ялина, бузина? Чому ці дерева (кущі) ніколи не
садили в подвір’ї побіля хати? Назвіть фольклорні чи авторські
твори, в яких використано ці рослини у відповідності з народними уявленнями.
2. Поясніть, у чому
відмінність між байкою і притчею? Розкрийте суть Христових притч про сівача та
про таланти. Доведіть їх непроминальну актуальність на прикладах, власного
життєвого досвіду.
3. Повчання Володимира
Мономаха його дітям часто називають «заповітом через віки». Чи є обґрунтованою
така назва? Що з цього заповіту, на вашу думку, стосується наших сучасників і
Вас персонально?
4. Поясніть, які риси характерні для літератури й мистецтва бароко.
Як ви розумієте вираз „барокова людина”?
5. З якого твору взяті слова:
«…а ще ти м’ягкоспал, периноспал, подушкоспал…, а ще ти м’ясолюбитель, пиволюбитель…, а ще ти кровопрагнитель…»
Який художній засіб використовує автор для викриття свого недруга? До якого
жанру літератури належить цей твір?
15 б.
ІІ.
Дайте обґрунтовані відповіді на
запитання.
1. Чи погоджуєтесь ви із твердженням, що сміх – головний герой поеми
І.Котляревського „Енеїда”? Підтвердіть або спростуйте такий погляд уривками з
поеми.
2. Чому „Енеїду” І.Котляревського називають енциклопедією української
старожитності? Аргументуйте свої твердження цитатами з поеми.
6 б.
ІІІ. Спробуйте уявити себе на кілька хвилин
дослідником-першовідкривачем та інтерпретатором давніх текстів. Подумайте, коли
такі віршові тексти могли з’явитися. Згадайте стильово-стилістичні ознаки (тему,
основну думку, римо-ритмічні та мовні особливості тощо). Складіть і
запишіть план усного висловлювання «Аналіз поезії «Про женців» К. Зіновієва.
Добре і женці вміють працювати,
котрі хочуть хліб на зиму
надбати. Випаде
чи ні хоч одна третина,
заболить, однак, при
схилянні спина. І
палимі теж
сонцем у роботі,
аж, бува, цілком потопають в
поті. Інший без
води в полі
занеможе,
то такому ти дай рятунок, Боже. Руки у
женців чорні, як землиця,
та найгірше те, що чорніють
лиця. Іншого
також лиха не минути -
перетерплять все це замість покути. Бачиш,
Боже, сам ти женців страждання,
їх охорони від того карання. 8
б.
ІV. Запишіть текст. Визначте стиль і тип
мовлення. Поставте, де потрібно
розділові знаки та вставте необхідні букви (чи знаки) в словах, зніміть
риски. Зробіть синтаксичний розбір речень та виконайте комплексний аналіз
(фонетичний, морфемний, морфологічний, словотвірний розбори) підкресленого
слова.
Погожий вечір літнього дня.
Повітря духм…яне й син…вато/рожеве. Різнобарвні не/сказа…о/гарні фе…єрверки.
Люди веселі, діти радісні. З/від/усюди несеться захоплене Дивись! Дивись! Та ще
молодече «Слова Україні!». День
(Н) (н) езалежності справді величне свято. Для нас юних громадян України
величніших напевне немає. А в
небі місячний диск як золотий щит над моєю мирною (Д) (д) ержавою…трудівницею.
10
б.
V. Розкрийте
значення фразеологізмів:
Не вміти два слова
зв’язати;
Точити патоку з рота;
За словом до кишені не
лізти;
М’яти слова в роті;
Словом в десятку
поцілити;
Ні складу ні ладу немає
(в словах);
Говорить п’яте через
десяте;
Ти йому про образи, а він
тобі – про гарбузи.
В яких із цих фразеологізмів
народ зафіксував вимоги до мовлення людини? Які саме вимоги?
5 б.
VI.
Поясніть, чому:
а) у словах проміння, знання відбувається подовження приголосних, а в слові гусеня не відбувається?
б) у словах миттю, річчю – приголосні подовжуються, а в слові честю, скатертю - ні?
в) у словах неньці, Люсьці ставимо Ь, а в
словах галці, Парасці – не ставимо?
г) слова знань, століть, знарядь
пишуться з Ь на кінці, а слова облич,
сторіч, роздоріж
– без Ь?
ґ) у словах підв’язати, в’якати, з’явився, черв’як
пишемо апостроф, а в словах свято,
дзвякнути, дзявкнути, морквяний – не пишемо?
д) у словах Шиллер, макинтош, Цимісхій, дизель,
Вашингтнон після букв, що входять у «дев’ятку» перед приголосним (на й)
пишеться буква И , а в словах Грімм, Діккенс, Кіплінг за цих же умов – буква І ?
е) чим відрізняється вживання
Ь знака в українських та в запозичених словах?
є) назвіть ту умову
подовження звуків, яка стосується всіх без винятку випадків цього фонетичного
явища.
8 б.
VII. Знайдіть помилки в транскрипції, запишіть
слова та за транскрибуйте їх правильно:
и е
[б е ж: урний], [ж ч и ш ч а ї ц´ :а], [в´й е
ц:а], [л´й е т´с´а], [к´ і х т´ і ], [с м ´ і й е с: а].
3
б.
Всього:
55 балів
Завдання
ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та літератури
10 клас
І.
Висловте та обґрунтуйте свою думку.
1. Омелько Кайдаш – трагічний
чи комічний персонаж повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»?
2. Чи може служити родина
Балашів із повісті І.С.Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» прикладом для наслідування?
3. Чи можна вважати Чіпку Варениченка із роману Панаса Мирного «Хіба
ревуть воли, як ясла повні?» шукачем правди і справедливості?
4. Багато читачів зауважують, що українська література ХІХ століття
менш тематично та жанрово різнобарвна, ніж європейські й навіть російська
літератури. Чи згодні ви з таким твердженням? Якщо так, то доведіть свою думку
та поясніть причини такого явища.
5. Якби вам запропонували вибудувати ступінчату піраміду совісті» й
розташувати на ній героїв роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла
повні?», кого б ви помістили на самому вершечку цієї піраміди? Чому?
15 б.
ІІ.
Дайте лаконічні, але арґументовані
відповіді на запитання.
1. В якому творі Г.С.Сковороди
висловлена ідея «сродної праці»? В чому
суть цієї ідеї? Чи актуальна вона для нашого часу і для вас особисто?
2. Хто такі січові стрільці?
Який вид народної творчості пов'язаний
із цим поняттям? Які твори вам відомі?
3. Як звали діда й прабабу
Чіпки Варениченка за батьківською
лінією? Як відгукнувся цей генетичний спадок у характері та в домі Чіпки?
4. Хто, з якого приводу й кому
казав: «Соблаговоліте … дати мені повелініє о сокрушительном преломленії сієї
троєкратно опоганівшої хворостини, яже нині у ранзі лепорта суть, бо самі
созерцаєте своїми ясними, хоча і неумитими очесами, яко неумістим єсм із
нею в чертог ваш».
8 б.
ІІІ. Поясніть, що таке текст, з’ясуйте його
ознаки. Складіть самостійно невеличкий (5-6 речень) текст на цікаву для вас
тему.
8 б.
IV. Запишіть речення, знявши риски та розставивши розділові знаки.
Побудуйте його структурну схему, зробіть повний синтаксичний розбір. Виконайте
комплексний аналіз (фонетичний, морфемний, морфологічний, словотвірний розбори)
підкресленого слова.
І хоча не/має
нічого вічного в бутті й усе тече змінюючись у потоці часу та є одначе в
минулому щось таке що хочеться назвати не/минущим
а вічним берегти як святиню й заповісти майбутньому як не/тлінний знак доблесті
своїх предків як дар їх нащадкам.
10 б.
V. З’ясуйте значення таких широковживаних нині
слів:
Консенсус, спонсор,
дилер, менеджер, моніторинг, плюралізм, толерантність, інвестиція, рейтинг,
імідж.
5 б.
VI.
Запишіть подані нижче слова правильно. Згрупуйте їх за правилами написання:
При/все/людно,
по/де/куди, будь/де, само/хідний, сімсот/п…ятдесяти/семи/кілометровий,
аби/куди, пів/ящика, пан/(є) (Є) вропейський,
над/(д) (Д) еснянський, (Ш) (ш) евченківське слово, (К) (к) київська (Т)
(т) раса, місто (С) (с) ухий (Л) (л) иман, (Ф) (ф) ранкова поема,
брунатно/сірий, лимонно/кислий, рука/в/руку, рано/по/раненьку, (П)
(преображення (Г) (г) господнє.
5 б.
VII. Утворіть іменники від поданих прикметників: глибокий, убогий, безлюдний, теплий, пишний,
темний. А тепер утворіть збірні
іменники від таких слів: жінки,
офіцери, татари, картопля, дуби, варити, шити, багно, сад, мак.
5 б.
Всього: 55 балів
Завдання
ІІ (відбіркового) етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади
з української мови та літератури
11 клас
І. З’ясуйте:
1. Що спільного було в
усіх модерністичних течіях другої половини ХІХ –початку ХХ
століття?
2. Леся Українка,
М.Коцюбинський, М.Вороний, О.Кобилянська, В.Стефаник, Б-І. Антонич і український модернізм.
3. У чому суть літературної
дискусії 1925-1928 рр.? Позиція в ній Миколи Хвильового, неокласиків.
4. Поезія П.Г.Тичини як яскраве явище українського модернізму.
5. У чому виявилась причетність Одеси до становлення українського
модернізму?
15 б.
ІІ.
Дайте лаконічні, але обґрунтовані відповіді на запитання.
1. В якому
місті й коли вийшов перший альманах модерністичного спрямування? Яка його
назва? Хто був ініціатором і організатором його випуску?
2. У чому
суть полеміки між Іваном Франком та Миколою Вороним, яка породила вірш
„І.Я.Франкові”, що вважається поетичним „кредо” українських модерністів? Чи
були позиції двох митців слова принципово непримиренними?
3. Яка, на
вашу думку, принципова риса відрізняє творчість українських модерністів від
творчості модерністів європейських?
4.Хто
перший сформував засади неоромантизму? У чому його відмінність від романтизму І
половини ХІХ ст.?
5. Кому (чи
чому) присвячена новела Миколи Хвильового „Я (Романтика)”? У чому суть цієї
посвяти?
10 б.
ІІІ.
Розкрийте питання.
Появою яких нових жанрів збагатилась українська література кінця ХІХ –
початку ХХ століття? Охарактеризуйте кожен із них, наведіть конкретні приклади
у творчості українських письменників. 8 б.
ІV. Запишіть слова, подані в
російському написанні, українською мовою. Поясніть їх правопис.
Либретто, фортиссимо,
компьютер, по долинам и по взгорьям, Архимед, Шиллер, шасси, физика, ночью,
матерью, квартала, в конце коридора, в Греции, цикада, Цицерон, портьера, предыстория.
5 б.
V.
Провідміняйте числівники 107, 589, 1444. Утворіть із ними прикметники з
допомогою слів ТОННА, КІЛОГРАМ, КІЛОМЕТР. З одним із цих прикметників складіть
речення.
7 б.
VI.
Запишіть речення, знявши риски та вставляючи, де потрібно, розділові знаки й
літери. Зробіть повний синтаксичний розбір, побудуйте структурну схему. Зробіть
комплексний аналіз (фонетичний, морфемний, морфологічний, словотвірний розбори)
підкресленого слова.
Давно огорнуто туманом
десятиліть моє голодне дитинство, давно (не)має тих оченят що з надією
заглядали мені до рук коли я повертався (з) (зі) (із) своїх мандрівок по забуту
кимось у полі картоплину чи ще (ні) ким (не) видерте пташине гніздо а пот...м...янілі вікна рідної
хати все дивлять...ся (з) дал...ни мені в душу (з) (під) почорнілої стріхи як
(не) забутні мам...ні очі (з) (під) темних скорботних брів.
10
б.
Всього: 55 балів
Завдання з української мови і літератури
до ІІ-го етапу Всеукраїнської учнівської оімпіади
11 клас
Завдання з мови
1. Обслуговуючи потреби суспільства, мова виконує
цілу низку функцій, життєво важливих
як для суспільства, так і для самої мови. Назвати ці функції. Про одну із функцій (на Ваш
вибір) висловити свої думки, навести приклади.
як для суспільства, так і для самої мови. Назвати ці функції. Про одну із функцій (на Ваш
вибір) висловити свої думки, навести приклади.
(20 балів. За
будь-яку помилку знімається 1 бал).
2. Пояснити,
які тенденції впливають на появу в нашій мові іншомовних слів. Дібрати українські відповідники до таких слів:
Саміт - Електорат - Аудит - Спікер - Менеджер - Брокер - Караоке – Мас- медіа - Спонсор - Ксерокс -
(15 балів).
3. Складіть
речення за поданими схемами. Підкресліть граматичну основу і другорядні члени речення.
(Через те що...),
[ ]. [ ], (щоб...). (5 балів)
4. Відредагуйте речення.
У публікації
йдеться мова про те, що з часом в Україні буде налагоджено промисловість і ринкові відношення в кінці кінців стануть такими, якими вони повині бути.
Слід відмітити, що в статті представлені цікаві
результати багаторічної роботи авторів по досліджуваній проблемі.
(5 балів)
5. Подані
цифрами числівники записати у називному, давальному та орудному відмінках.
Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, наведіть їх.
Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, наведіть їх.
8,390,715. (5 балів)
Завдання з літератури
І.
Розкрити поняття "творча індивідуальність" (на прикладах
вивчених художніх творів класиків української
літератури) ; балів. Питання висвітлено на 50% - 2,5 бала).
2. Визначте тему, художні засоби, віршовий розмір
поезії Світлани Решетової "Віщий сон".
Не іди напролом через воду Нащо брати тобі в руки весла
І вогню стережись, обійди, - І пливти у незнані краї,
Хтось у сні, чи мені на догоду, Ззідки знову вертаються весни,
Так позбутися радив біди. До життя пробудивши гаї.
- Але річка - то крила надії,
- Та коли слів для пісні збереш
ти,
Заперечую сну я в одвіт. Хай летить голосами
вітрів.
Ну, тримайсь, як засніжить завія
Щоб усі, хто тебе знав, нарешті,
І затулить туманами світ. На пісенній цій ватрі
зігрівсь.
І дзвенить моя пісня завзято
По дорогах у ріднім краю.
Та боюся спитать: чи моя ти?
Не зурочити б пісню свою.
3. Написати твір на одну з тем:
3.1.Дотепне висміювання міщанства, відсталості, неуцтва у творчості Остапа
Вишні.
3.2.Роздуми над сутністю творчості великого Кобзаря (за поезією Є.Маланкжа
''Шевченко").
3.3.Пізнавши людей - розумним станеш, пізнавши себе - станеш мудрецем
(УНТ).
Критерії оцінювання твору
Зміст- 15 балів.
4. Тема розкрита повно, текст у
цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні змістові недоліки (15
балів).
5. Можливі деякі відхилення від
теми, непослідовність викладу, певні утруднення в доборі лексики (10 балів).
6. Твір за обсягом становить більше
половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний, порушена
стилістична єдність (5 балів). Грамотність- 15 балів.
0/0/0 - 15
балів, 5/4/2 - 10 балів, 11/7/4 - 5 балів.
Завдання з української мови та літератури для ІІ-го етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади
11 клас
Завдання з мови
1.
Напишіть твір-мініатюру з теми "Що таке український
ідеал".
(20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал.)
2.
Складіть вітальний адрес. (15 балів).
3.
Розставте в реченні розділові знаки, побудуйте його структурну
схему, визначте тип речення.
Щасливий я що народився на твоєму березі що пив у незабутні роки твою м'яку
веселу сиву воду ходив босий по твоїх казкових висипах слухав рибальських
розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину що лічив у тобі зорі на
перекинутому небі що й досі дивлячись часом униз не втратив щастя бачити оті
зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах. (О. Довженко.) ( 5 балів).
4.
Напишіть, що відмінного між значеннями слів збірка, збірник,
зібрання? Складіть з ними речення. ( 5 балів).
5.
Доберіть іншомовні відповідники до українських слів:
терміновий, негайний -
короткий,стислий -заохочувати - обізнаний; кваліфікований -представлення
-фахівець -відстеження -магазин (невеличкий) -перший виступ -підліток - (5 балів).
Завдання з літератури
1.
Визначте художні функції поетичної пунктуації. Наведіть
приклад.
( 5 балів. Питання висвітлено на 50% - 2,5 бала)
2.
Назвіть автора й твір, з якого наведений уривок. Визначте жанр.
Проаналізуйте текст. Який художній засіб покладено в
основу твору і яка його роль у вираженні головної думки! Визначте
віршовий розмір.
Дивлюся на небо та й думку гадаю, Чому я не сокіл, чому
не літаю? Чому мені, Боже, ти крильців не дав? Я б землю покинув і в небо
злітав! Далеко за хмари, подальше од світу, Шукать собі долі, на горе привіту І
ласки у зірок і сонця просить, У світі їх яснім все горе втопить;Бо долі ще
змалку здаюся нелюбий, Я наймиту неї, хлопцюга приблудний; Чужий я у долі,
чужий у людей: Хіба ж хто кохає нерідних дітей?..
(15 балів: тема - 5 балів, художні засоби - 5 балів, віршовий розмір - 5
балів. За будь-яку помилку зь мається 1 бал.)
3. Напишіть твір на одну з тем:
3.1. Своєрідність філософських
мотивів творів поетів "Празької школи".
3.2. "Я - чекіст, але я і
людина" (за новелою М. Хвильового "Я (Романтика)").
3.3. Чому зникнення краси в житті
людини - це катастрофа? (за романом Василя БаркІ "Жовтий князь").
(30 балів. Обсяг- 1,5 сторінки).
Критерії оцінювання твору
Зміст - 15 балів.
І.Тема розкрита повно, текст у цілому відзначається багатством слововживання.
Відсутні змістові недоліки (15 балів).
2.Можливі деякі відхилення від теми, непослідовність викладу, певні
утруднення в доборі лексики (10 балів).
З.Твір за обсягом становить більше половини від норми, тему не розкрито,
виклад н зовсім послідовний, порушена стилістична єдність (5 балів).
Грамотність -
15 балів. 0/0/0 - 15 балів, 5/4/2 - 10 балів, 11/7/4 - 5 балів.
11 клас
Завдання з мови
1. Як
ви розумієте слова Дені Дідро, французького письменника її філософа XVIII століття: Я
бачу веселку серед хмар; людина, яка дивиться під іншим кутом, не бачить нічого
". Чому кожна людина повинна вміти бачити веселку серед
хмар? Що це означає? Зі словами якого українського письменника перегукується
дане твердження?
(20 балів. За будь-яку помилку знімається 1 бал).
2. Перекладіть речення українською
мовою, розставте пропущені розділові знаки, побудуйте структурну схему речення,
зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над
кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і
компонентам як простим реченням).
Каждьій человек имеет право на вольное развитие своей личности
если при зтом не нарушаются права и свобода других людей и имеет обязательство
перед общестеом в котором обеспечивается вольное и всестороннее развитие личности
(Конституция).
(156алів)
3. Уведіть фразеологізми в речення
так, щоб простежувалося значення кожного з них. Як вітром здуло; мов камінь
у воду; не по кишені; на вагу золота; танцювати під дудку.
(56алів)
4. Поясніть, якими відтінками
характеризується значення сліз:
Професійний - професіональний, прес-конференція, об'єм —
обсяг, ділянка — дільнигік. Складіть з ними речення
(5 б.)
5. Запишіть словосполучення,
виправивши помилки.
Ти дуже заблуждаєгися, залишайте залог, мала жилплоща,
жилець цієї квартири, прийміть і ви участь, нова посуда, не застелена кровать,
виключіть світло, відкрийте вікно, закрийте двері, говоріть на українській
мові, пошліть заказний лист, самий найкращий друг.
(5 б.)
Завдання з літератури
1. Дайте визначення поняття
"кінодраматургія". Назвіть її жанри. Наведіть приклади.
(10 балів).
2. Зробіть ідейно-художній аналіз
поезії Світлани Решетової "Дике поле".
Дкке поле манило із давніх-давен. Ці простори
магічно тягли ворогів,
Тут на дикім коні його воля гуляє. І клювало їм
очі, нечистим, вороння.
Тут казковим видінням блищить щит черлен - Горе вдів прикликало сюди всіх
богів,
По зірках свою долю на небі читає. І вони прилітали
щодуху на конях.
Битим шляхом стовпами підводився пил 3 крові воїв - калина:
схотів так Дажбог.
І вкривав сивий степ згірклим духом полинним.
Сльози вдів опадали росою на трави.
Озивалися предки з високих могил,
^у, '& зііидя а-їпроханї
- чортонило/.,
Пам'ять гулом століть чатувала над ними.
Бо круті й нерівні дороги до слави.
Щось безсмертне і вічне в краю цьому є,
Де вітри ковилу піднімають на крила,
Де до Дону Дінець свою нитку снує,
Де живу все життя, і життя мене вчило. (10 балів].
3. Напишіть твір на одну з тем.
3.1. Поєднання реалістичних і романтичних
мотивів у творчості Юрія Яновського.
3.2. Актуальність проблематики драми "Ярослав Мудрий" І. Кочерги
для життя сучасної У країни.
3.3. Лист на захист рідної мови
(адресати - Мина Мазайло чи Мотрона Розторгуєва- герої комедії МКуліша
"Мина Мазайло").
(20 балів. Обсяг —1,5 сторінки). Критерії оцінювання твору
Зміст-10 балів.
1. Тема розкрита повно, текст у
цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні змістові недоліки.(10
балів).
2. Можливі деякі відхилення від
теми, непослідовність викладу, пєбні утруднення
в доборі лексиїся. (7 оаіів).
3. Твір за обсягом становить
більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний,
порушена стилістична єдність. (5 балів).
Грамотність -10 балів.
0/0/0- 10 балів, 5/4/2-5 балів, 11/7/4 -2 бали
\Базовий тестовий тур з української мови та літератури
для III етапу Всеукраїнської
учнівської олімпіади
11 клас
1. Визначте ті словосполучення,
в яких є дієприкметники.
а) цікава повість; б) прочитана повість; в) небесна блакить; г) запашні конвалії; д) прив'ялі айстри.
2. Визначте прислівники, які
пишуться окремо.
а) тихо/тихо; б)
власно/руч; в) рано/ вранці;
г) у/цілому; д) часто/густо.
3. Знайдіть речення з похідними
прийменниками.
а) Уздовж тину цвіли мальви.
б) Кругом звучали пісні.
в) Близько виднілося село.
г) Кругом річки посаджені дерева.
д) Попід темним гаєм ідуть
чумаченьки.
4. Знайдіть граматично правильно
побудовані речення.
а) Скупавшись у холодній воді, у
нього почалася ангіна.
б) Завершуючи роботу, усі розійшлися по домівках.
в) Про історію рідного краю ми дізнаємося, читаючи книги.
г) Степ, струснувши з себе росу, радіє новому дню.
д) Скільки крові пролито, не шкодуючи свого життя ради рідної землі.
5. Знайдіть фразеологізми, до
яких неправильно підібрано слово-синонім.
а) Задирати носа - зазнаватися.
б) Продавати зуби - говорити.
в) Горобцям дулі давати - поспішати.
г) Хоч в око стрельни - темно.
д) Як п'яте колесо до воза - зайвий.
6. Укажіть, якою специфічною
ознакою новела відрізняється від оповідання:
а) головні герої -сформовані
особистості;
б) увага письменника зосереджена
переважно
на художньому дослідженні внутрішнього світу героя;
в) несподіваний фінал;
г) сюжет грунтується на одному чи
кількох епізодах із життя героя.
7. Укажіть, у якій поезії Є.Маланюка образ українського поета
переростає в символ духовної незламності усієї нації:
а) «Пам'яті Т.Осьмачки»;
б) «Євгенові Дараганові»; е) "З А.Міцкевича";
г) « Євгенові Ю».
8. У романі «Жовтий князь» В. Барка
словами ...
"... був світлий словом і серцем... -ніколи не чули окрику
недоброго... "характеризує:
а) Мирона Катранника;
б) Андрія;
в) Миколу;
г) Олексу.
9. Рядки І. Кочерги про прадавню українську столицю " Благослови,
Господь, державний Київ, Що на горі над голубим Дніпром Пильнує мир І всі труди
людськії, Що живить їх земля своїм добром. Благослови, Господь, своїх людей, Не
забувай їх в радості і в горі. . . " є фрагментом твору:
а) «Алмазне жорно»; 5) «Чаша»;
з) «Свіччине весілля»;
г) «Ярослав Мудрий».
10. Спека у творі І.Самчука «Марія»
ТуЗлю віру... І есе гублю еіру, Отак йдеш полями. ТІ самі
вони... і не ті. Перестаю у землю вірити..." звучать із вуст:
а) Корнія;
б) Гната; б) Марії; г)
Лавріна.
Кожне завдання оцінюється одним балом. Максимальна кількість балів - 1 )
Завдання з української мови і літератури
до ІІ-го етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади
11 клас
Завдання з мови
1. Спростуйте або аргументуйте вислів
Цицерона "Неосвіченість - ніч розуму, ніч безмісячна і беззоряна ".
(20 балів. За будь-яку помилку знімається І бал)
2. Доберіть українські відповідники до слів: економія,
дефект, пріоритет, інцидент, анфас,
аргумент, експеримент, компанія, лакон-чиїш, ідентичний. Складіть 2 речення
з українськими відповідниками на вибір.
(15 балів)
3.
Запишіть словосполучення (числівник + іменник): два ( кінь, льотчик,
хлопець, камінь, будинок):
три (торт, кадр, лист, діяч, двигун);
чотири (стілець, друг, завідувач, наказ, зустріч).
(5 балів)
4.
Провідміняйте словосполучення:
Ілля Скорців. місто Лубни, селище Свашків.
( 5 балів)
1.
Виправте помилки у словосполученнях:
Заказний лист, перевести гроші, я вибачаюсь за спізнення, пропуск на завод,
приймати участь, заключній угоду, це іменно так, по такій причині, у сім годин
вечора, відділ по міжнародним зв'язкам,
(5 балів)
Завдання з літератури
1.
Розкрийте поняття про відповідність форми змістові.
(5 балів. Питання висвітлено на 50% -2.5 бала)
2. Визначте тему, художні засоби,
віршовий розмір поезії Галини Гордасевич "Донецький кряж".
Не один винесла бій Україна й пустила свій корінь. І
жовта цвіте звіробій, І синьо цвіте цикорій.
Це тверда земля, Бо в ній немало костей. Зблизька і здаля
Зустрічала незваних гостей.
Ця земля суха -
Засушив її суховій.
Відійди від гріха,
Коли ти цьому краю не свій.
Ця земля не прекрасна... А втім, краса - це пусте. Зате
па ній рясно Полин і крівавик росте.
Спалахує мал Ішовим Козацький шлик будяка. Долю свою
оновим -Вона .ж в нас не будь-яка!
Це наша земля!
Зазіхати на неї дарма
Зблизька чи здаля.
Бо земля ця не для ярма.
(15 балів: тема-5балів. художні засоби -5 балів, віршовий розмір
балів. За будь-яку помилку знімається І бал).
3.Напишіть твір на одну з тем:
3.1.Відображення дійсності засобами комічного у творчості Остапа Вишні.
3.2. Страждання "чекіста мимоволі" у творі Миколи Хвильового
"Я.(Романтика)".
3.3.Синтез символістичних і реалістичних засобів поетичного творення Євгена
Маланюка. 3.4.Позитивний герой сучасної літератури.
(30 балів. Обсяг ~ 1.5 сторінки)
Критерії оцінювання твору Зміст - 15 балів.
1. Тема розкрита повно, текст
у цілому відзначається багатством слововживання. Відсутні змістові недоліки (15
балів).
2. Можливі деякі відхилення
від теми, непослідовність викладу, певні утруднення в доборі лексики (10
балів).
3. Твір за обсягом становить
більше половини від норми, тему не розкрито, виклад не зовсім послідовний,
порушена стилістична єдність (: балів).
Грамотність - 15 балів. За
кожну помилку знімається 1 бал.
Немає коментарів:
Дописати коментар