Пояснювальна записка до календарного
планування
Українська література
10 клас
Профільний рівень ( профіль – українська філологія)
( 4 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 10-го класу
складено відповідно до Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів. Українська література: 10—11 класи. Філологічний напрям (профіль українська філологія). Профільний рівень / М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк - керівники
авторського колективу; Р.В. Мовчан,
М.М. Сулима, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А.
Камінчук, В.І. Цимбалюк; за заг. ред. Р.В. Мовчан. — К.: Грамота, 2011.
І семестр
|
ІІ семестр
|
|
Контрольні роботи у формі:
контрольного класного твору;
виконання інших завдань (тестів, відповідей на
запитання тощо)
|
5
1
4
|
6
1
5
|
Уроки розвитку мовлення (РМ)
|
2(у+п)
|
2 (у+п)
|
Уроки позакласного читання (ПЧ)
|
2
|
2
|
Перевірка зошитів
|
4
|
5
|
У
профільному класі з української
філології з поглибленим вивченням української літератури введено вивчення додаткових творів окремих
письменників, збільшено кількість оглядових тем.
Більша увага приділена засвоєнню учнями науково-теоретичних понять, роботі
з літературно-критичними статтями, глибшому аналізу літературного процесу та
оцінці прочитаних художніх творів. Більше часу також відводиться на самостійне
читання художніх текстів, вироблення вміння самостійно аналізувати та
рецензувати.
Окрім того, на заняттях із української літератури частіше запроваджуються
лекції зі складанням опорних конспектів, проблемний виклад матеріалу,
пошуково-дослідницькі методи, групова робота в класі, конференції, семінарські
заняття, дискусії, захист рефератів і проектів.
Основними
завданнями поглибленого вивчення літератури є: вироблення в учнів стійкого
інтересу до читання, до української книжки зокрема; формування самостійного,
критичного, творчого мислення школярів у процесі аналізу художнього твору;
розвиток творчих здібностей, загальнокультурного рівня учнів через; виховання
сучасної естетично розвиненої особистості, творчого читача зі сформованим
почуттям національної свідомості та власної людської гідності. ІІ семестр
65
|
Тема № 5. УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА кінця ХІХ – початку XX ст.
Національно-визвольний рух в Україні на початку ХХ ст.
та його вплив на літературний процес. Початок нового етапу в розвитку
новітньої української літератури епохи модернізму. Неоромантизм у творчості
Лесі Українки та О. Кобилянської. Риси імпресіонізму в творчості М. Коцюбинського, символізму та
експресіонізму в творчості В. Стефаника.
|
|
66
|
Михайло Коцюбинський Життєвий і творчий шлях. Гуманізм
світогляду митця. Михайло Коцюбинський – новеліст. Ранній період творчості. Новелістична
акварель «На камені».
|
|
67
|
Майстерність психологічного аналізу внутрішнього світу
людини у новелі «Цвіт яблуні».
|
|
68-69
|
Лірико-психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками «поезії в прозі» як
невеличкий імпресіоністичний шедевр. Автобіографічна
основа твору.
|
|
70
|
Останні новели М. Коцюбинського («Хвала життю!», «На
острові»), вираження в них оптимістичної віри в торжество життя на землі. Повість
«Fata morgana», висвітлення в ній проблеми людини і землі.
|
|
71
|
Повість «Тіні забутих предків». Фольклорно-етнографічна основа твору, її
романтичний характер.
|
|
72
|
Поетичне змалювання в повісті кохання Івана та Марічки, невмирущості
їхніх почуттів та трагічної долі як наслідок суперечності між мрією та
дійсністю.
|
|
73
|
Використання імпресіоністських та символічних засобів
зображення дійсності, світу людини у зв’язку зі світом природи. Вшанування
пам’яті письменника. ТЛ:
імпресіонізм, новела, психологічна новела.
|
|
74
|
Контрольна робота № 5 за темою «Українська література
кінця ХІХ – початку ХХ століття. Творчість М. Коцюбинського»
(тестові завдання).
|
КР № 5
|
75
|
Ольга Кобилянська Життєвий і творчий шлях буковинської
письменниці періоду раннього українського модернізму, «пишної троянди в саду
української літератури» (М. Старицький).
|
|
76
|
Новаторські пошуки в українській прозі. Ідея краси
вільної думки, аристократизм духу як провідні мотиви.
|
|
77
|
Своєрідність новел письменниці (неоромантичне
змалювання дійсності, поетичність, психологізм). Майстерне змалювання картин
природи, виступ на її захист («Битва»).
|
|
78
|
![]() |
|
79
|
Ідея емансипації жінки у творчості О. Кобилянської,
образи Олени та Наталії («Людина», «Царівна»).
|
|
80
|
Романтичне змалювання дійсності, гімн високим людським
почуттям (повість «В неділю рано зілля копала...»). Ліричні та драматичні
елементи в епічному творі.
|
|
81
|
ПЧ О. Кобилянська. Повість «У неділю рано зілля
копала».
|
ПЧ № 3
|
82
|
Соціально-психологічна повість «Земля». Глибоке
психологічне трактування в ній проблем: людини і землі, злочину і кари на
українському матеріалі.
|
|
83
|
Модерністська проблема сакрально-містичного зв’язку
людини із землею. Розкриття споконвічного прагнення селянина бути господарем
на ній.
|
|
84-85
|
Трагічна історія родини Федорчуків – новітня
інтерпретація християнського мотиву братовбивства. Михайло і Сава –
протилежні психологічні типи; Марійка та Івоніка – втілення цінностей
народної моралі; Сава і Рахіра – уособлення духовної деградації.
|
|
86
|
Глибокий психологізм і символізм твору як новаторство
О. Кобилянської. Філософські роздуми, ліричні сцени, пейзажі, художні деталі
та їхня роль у творі. Особливості художнього стилю О. Кобилянської.
|
|
87
|
Урок виразного читання уривків із повісті «Земля» О. Кобилянської.
|
|
88
|
Василь Стефаник. Життєвий і творчий шлях Василя
Стефаника, неперевершеного новеліста-новатора в українській літературі.
Творча співдружність В. Стефаника з Л. Мартовичем та Марком Черемшиною
(«покутська трійця»). Поезія в прозі «Моє слово» як художній маніфест, кредо
письменника.
|
|
89
|
Два періоди творчості В. Стефаника. Змалювання
трагічного становища галицького селянства в ранній творчості (Збірки новел
«Синя книжечка», «Камінний хрест», «Дорога»).Новела «Новина», її ідейний
зміст, художня майстерність, образ Гриця Летючого.
|
|
90-91
|
Новела «Камінний хрест». Історична основа твору
(психологічне розкриття теми еміграції галицького селянства в Канаду).
Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображеного в стилі
експресіонізму.
|
|
92
|
РМ Диспут на тему «Чи варто покидати рідний край?».
|
|
93
|
Творчість В. Стефаника другого періоду (збірка
«Земля»), її антивоєнне спрямування, гуманістичний та патріотичний пафос,
зображення наростання національно-визвольного руху в Галичині, боротьби
Січових стрільців за незалежну соборну Україну («Марія», «Сини»). Новела «Марія». Майстерне зображення в ній
внутрішнього світу матері-патріотки.
|
|
94
|
Контрольна робота за темою
«Українська література кінця ХІХ – початку ХХ століття. Творчість О. Кобилянської та В.
Стефаника» (тестові завдання).
|
|
95
|
Леся Українка (Лариса Косач) Життєвий і творчий шлях письменниці, що
мужньо вела тридцятилітню боротьбу з невиліковною хворобою.
|
|
96
|
Збірка поезій «На крилах пісень», її місце в
літературі, висока оцінка її І. Франком. Неоромантизм як основа естетичної
позиції Лесі Українки. Основні цикли поезій: «Подорож до моря», «Сім струн»,
«Мелодії», «Невільничі пісні», «Пісні про волю».
|
|
97
|
Мотиви поетичної творчості Лесі Українки: ідея
патріотизму («Сторононько рідна! коханий мій краю!..»), утвердження
незламності духу людини («Хто вам сказав, що я слабка...»), призначення поета
і поезії («Слово, чому ти не твердая криця...»), прагнення до волі («Мріє, не
зрадь!..»), краса рідної природи («Нічка тиха і темна була»), інтимна лірика
(«Квіток, квіток...», «Ви щасливі, пречистії зорі...»).
|
|
98
|
Вірш «Contra spem spero!». Символічність, романтичні образи,
образотворчий прийом контрасту, світоглядна декларація сильної вольової
особистості у поезії.
|
|
99
|
Громадянські мотиви у поезії «І все-таки до тебе думка
лине...», вираження в ній співчуття патріотки до страждань свого народу.
|
|
100
|
Вірш «І ти колись боролась, мов Ізраїль...».
Використання біблійних мотивів і
образів, порівняння з долею України.
|
|
101
|
Пейзажна та інтимна лірика Лесі Українки.
Оригінальність ритмомелодики і образотворчих засобів у вірші «Хвиля». Зображення
повені людських почуттів у вірші «Стояла я і слухала весну...». Поезія в
прозі «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами...». Ідея невмирущості
справжнього кохання, засоби психологічної характеристики настрою ліричного
героя у віршах «Все-все покинуть, до тебе полинуть...», «Уста говорять: «Він
навіки згинув!», «Квіток, квіток...».
|
|
102
|
Поєднання патріотичних мотивів із співчуттям до болю
інших народів у поезії «Дим». Майстерність у володінні білим віршем.
Філософська лірика («To be or not to be?..»).
|
|
103
|
Драматургія Лесі Українки як вершина її творчої
майстерності, новаторство, сміливе звернення до світових образів і мотивів
(«Одержима», «Кассандра», «Камінний господар»), до історії свого народу
(«Бояриня») «Бояриня», історична основа драматичної поеми.
|
|
104
|
Драматична поема «Одержима», її біблійна основа.
Утвердження високої одержимості духу ліричної героїні в особі Міріам.
|
|
105-106
|
«Лісова пісня» – шедевр світової драматургії.
Оригінальність жанру (драма-феєрія). Фольклорно-міфологічна форма сюжету,
піднесена до філософських узагальнень. Особливості композиції (переплетення
життя двох світів – світу природи і людини).
|
|
107
|
Майстерне розкриття у творі загальнолюдських проблем
(взаємини людини з природою, людина і власність, краса в людському житті, вірність
і зрада, вічність життя). Ідея невмирущості людської мрії про щастя.
|
|
108
|
Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення
духовності і краси. Мати Лукаша і Килина – антиподи головній героїні Мавці.
Роздвоєність душі Лукаша.
|
|
109
|
Природа і людина у творі. Мистецтво (зокрема музика) в
житті людини. Неоромантичне утвердження духовно-естетичної сутності людини,
її творчих можливостей. Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями
душі людини, дійсністю і мрією.
|
|
110
|
Звеличення почуття кохання Мавки і Лукаша як розквіту
творчих сил людини.
|
|
111
|
Художні особливості драми-феєрії. «Лісова пісня» в
інших мистецтвах (музика, хореографія, кіно). Зв’язок «Лісової пісні» із
західноєвропейською драмою М. Метерлінка, Г. Гауптмана. Особливості неоромантизму Лесі Українки..
|
|
112
|
Контрольна робота № 7 за
темою «Українська література кінця ХІХ
– початку ХХ століття». Контрольний твір за літературною спадщиною Лесі
Українки (тема).
|
|
113
|
Микола Вороний Життя і творчий шлях поета-новатора,
«ідеолога» модернізації української літератури, першого представника українського символізму. Літературна полеміка з І. Франком про роль
мистецтва в житті народу.Зміст і художні особливості поезії М. Вороного.
Мотив необхідності для поезії бути «цілим чоловіком».
|
|
114
|
Вірш «Іванові Франкові», заклик рівнятися на
модерністські течії в новій літературі, на багатогранну поезію, що підносить
красу в житті.
Пейзажна лірика М. Вороного. Вірш «Блакитна Панна»,
неоромантичне змалювання природи, єдність краси природи і мистецтва.
Образотворчі засоби твору.
|
|
115
|
Інтимна лірика поета, відображення в ній краси і
багатства почуттів ліричного героя, душевних страждань через нерозділене
кохання («Ти не любиш мене»). Уславлення безкорисливої материнської любові
(«Легенда»).
|
|
116
|
Вірш «Інфанта», написаний в дусі французького та
російського символізму. Мотив самотності в земному житті.
Узагальнено-ідеалізований жіночий образ як сюжетний центр вірша. Згадка про
революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень.
|
|
117
|
Новаторство М. Вороного в українській поезії.Поема
«Євшан-зілля», її патріотичний зміст, проблема історичної пам’яті у творі
(узагальнювальне повторення). ТЛ:
символізм.
|
|
118
|
РМ Письмова творча робота (за поетикою віршів М. Вороного) (назва).
|
|
119
|
Олександр Олесь (Кандиба) Життя і творчість митця.
Формування ідейно-естетичних поглядів під впливом І. Франка,
«молодомузівців». Підтримка національно-визвольного руху. Еміграція за
кордон. Неоромантичні, символістські тенденції у його творчості.
|
|
120-121
|
Збірка поезій «З журбою радість обнялась...» як
ліричний документ епохи. Вірш «О слово рідне! Орле скутий!..». Експресивне
висловлювання патріотичних почуттів, любові до рідного слова та осудження
тих, хто його цурається. Образотворчі засоби вірша, символічні образи.
|
|
122
|
Алегоричний образ народного співця як лебедя – символу
незнищенності української нації («Лебідь»). Відгук поета на
національно-визвольний рух народу. Алегоричне зображення у вірші втрачених
надій і сподівань.
|
|
123
|
Віра у щасливе майбутнє народу, його соціальне і
національне визволення («Яка краса: відродження країни!..»). «Чари ночі» –
шедевр інтимної лірики О.
Олеся, мотив краси кохання й молодості, філософські роздуми про необхідність
жити в гармонії з природою. Ностальгія за рідним краєм («О принесіть як не
надію...»).
|
|
124
|
Символізм драматичного етюду «По дорозі в Казку».
Дорога в Казку – символ духовних поривань людини до кращого життя. Проблема
поводиря і маси. Спорідненість твору О. Олеся із філософською поемою І.
Франка «Мойсей».
|
|
125
|
Поетичність і психологізм драматичних творів О. Олеся,
перегук їх із «Лісовою піснею» Лесі Українки та з «драмами настрою» А.
Чехова, Г. Ібсена, Г. Гауптмана, М. Метерлінка із філософією Ф. Ніцше Особливості поетичного стилю О. Олеся.
|
|
126
|
Володимир Винниченко Життєвий і творчий шлях письменника, його
багатогранна літературна, громадська і політична діяльність, еміграція. Публіцистичний
твір В. Винниченка «Відродження нації». Щоденник В. Винниченка. Захоплення
митця живописом.
|
|
127
|
Рання творчість В. Винниченка, її новаторство. В.
Винниченко – новеліст. Ідейно-стильові особливості збірки «Краса і сила», де
зібрані зразки нової соціально-психологічної прози модерного характеру.
Висока її оцінка І. Франком та М. Коцюбинським.
|
|
128
|
«Момент» – неореалістична новела про філософські
проблеми життя і щастя. Проблематика твору (плинність життя, щастя людини,
мить – частинка вічності). Образ Панни як втілення ідеї вічної жіночності,
краси. Імпресіоністичні мотиви в новелі.
|
|
129
|
Неореалістичні тенденції в оповіданнях та новелах
письменника: гострий соціальний і психологічний конфлікт, зображення героя у
незвичайних ситуаціях, динамічність сюжету, психологічна характеристика
персонажів, елементи імпресіонізму.
|
|
130
|
Романістика письменника. Створення першого в
українській літературі науково-фантастичного роману-утопії («Сонячна
машина»). Викриття культу особи Сталіна (роман «Слово за тобою, Сталіне!»). Шукання
нового літературного героя (роман «Записки кирпатого Мефістофеля»).
|
|
131
|
Популярність В. Винниченка – драматурга на світовій
сцені. Драматичні твори письменника, їхнє жанрово-тематичне багатство,
художня майстерність («Дисгармонія», «Пророк», «Чорна Пантера і Білий
Ведмідь», «Між двох сил», «Гріх» та ін.).
|
|
132
|
Морально-філософські проблеми у драмі В. Винниченка
«Гріх» та їхня актуальність у наш час. Утвердження загальнолюдських норм
християнської моралі..
|
|
133
|
ПЧ Бесіда за трагедією В. Винниченка «Гріх» (або за
романом «Записки кирпатого Мефістофеля»).
|
|
134
|
Інші письменники кінця XIX – початку XX ст. (3) Володимир
Самійленко – видатний український лірик, гуморист. Патріотичні мотиви в
ліриці («Україна», «Українська мова»). Сатиричні і гумористичні твори
(«Патріот Іван»).
|
|
135
|
Новаторські пошуки в драматургії (С. Черкасенко).
|
|
136
|
Реалістичні картини з життя народу у творах Степана
Васильченка («Талант»).
|
|
137
|
Контрольна робота № 8 за
темою «Українська література кінця ХІХ – початку ХХ століття. Творчість М.
Вороного, О. Олеся, В. Винниченка, В. Самійленка, С. Васильченка, С. Черкасенка»
(тестові завдання).
|
|
138
|
Література рідного краю Узагальнена візія сучасного
світу в творчості нового літературного покоління Одещини. Поезія Т. Федюка як
відображення відчуттів духовної людини в обездуховленому світі. («Нас два
війська», «Експромт», «Візник сидить. Він гість», «На березі жовтім –
освіжена піна» та ін.). Своєрідність
поезій І. Гаврюка.
|
|
139
|
Література рідного краю
|
ЛРК № 4
|
140
|
Підсумково-узагальнювальне повторення. Бесіда або
дискусія про твори, які справили на учнів найбільше враження і викликали
різні думки.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар